Jump to content

Ladedata 180grs XTP .357mag?


Ørret

Recommended Posts

Riktig nok benytter jeg vesentlig høyere ladninger enn siste sprengnings forslag, men det er i dertil konstruerte våpen og med kula satt i nedre rille. Max data ligger på 11.7 grs i forskjellige manualer, med kula i øvre rille. Det er vel da ladninger som gir SAAMI max trykk for .357 mag på 35000 PSI.

 

Normal formel for trykk utvikling er at trykket øker med det dobble av økningen i ladevekt (og tilsvarende øker hastighet med halvparten av økningen i ladevekt)

 

Normalt skulle 13 grs da, tilsi 38500 PSI, men saken er vel også den at trykk kan stige % vis raskere, jo høyere trykket er. Så jobb heller opp fra under 11,7. Høyt trykk sliter mer på våpenet og gir minimal økning av hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Max data ligger på 11.7 grs i forskjellige manualer, med kula i øvre rille. Det er vel da ladninger som gir SAAMI max trykk for .357 mag på 35000 PSI.

Tja. SAAMI har riktignok senket trykkstandarden, men CIP har ikke gjort det (320MPa/46ksi) og jeg har aldri hørt at en ikke kan bruke europeisk ammo i et normalt solid våpen. I 3. utgave av ladeboka er max på 14,0grs, og fritt etter hukommelsen var mine resultat omtrent det samme. Man må for guds skyld ikke gå rett på en slik ladning, men en startladning på 12grs høres ikke ut som risikabelt. At det gir mer slitasje enn gevinst er nok ikke feil å si, men det får en selv vurdere nytten av.

Link to comment
Share on other sites

Max data i Ladeboken er for Remington 180. Jeg har aldri vært enig i dataene for .357 mag der. Har siden de ble skutt bestandig mistenkt at det aktuelle våpenet ikke er representativt. Har vel/ hatt over 10 .357 mag revolvere og ingen av disse tillater slike ladninger, som den VJ benyttet.

Riktignok kan jeg bruke 18 grs N110 bak 180 grs Hornady XTP i min Freedom Arms .357, men dette er et våpen, bygget med like stor forskjell til en vanlig revolver, som forskjellen mellom en vanlig familie bil og en Formel 1 bil.

Ja, CIP ammo holder i en del kalibre et noe høyere trykk, enn tilsvarende SAAMI. Men å anbefale å starte på 12,5 - 13 grs og jobbe seg opp derifra, er å starte på et trykk omsåde, som kan være svært nær trykkskytings trykk og jobbe videre oppover. ( men om revolveren har samme tendens, som VJ revolveren, vil det være greit)

 

SAAMI trykket for .357 ble vel senket lenge før de begynte¨å tilpasse "alt" til advokater og erstattnings sak lovgivning. Var vel rett og slett en erkjennelse av at trykk standard var litt for høy, ble vel senket fra 37500 PSI.

Link to comment
Share on other sites

I 3. utgave er det data for 180 XTP. Og jeg har skutt ladninger på det nivået i min revolver uten å sprenge våpenet. Dette var egentlig ladninger for rifle, men de ble også testet i en 686 uten at jeg kunne se noen tegn på farlig trykk. Når og hvorfor SAAMI reduserte standarden vet jeg ikke, men jeg har alltid mistenkt at det var pga utviklingen av mindre revolvere som feks S&W J-ramme. Selv om jeg ikke tror slike ladninger vil sprenge en J-ramme vil jeg heller ikke anbefale å utsette slike våpen for ladninger på det nivået, men det finner man vel fort ut på egenhånd (au).

 

Startladning på 13grs er nok å overdrive, men 12grs burde være trygt nok så lenge man vet hva man driver med.

Link to comment
Share on other sites

J ramme i .357 kom to ti år etter at trykk standarden ble 35000 PSI Og en fem skudd J ramme har faktisk mer margin enn en 6 skudd L, for ikke å snakke om K ramme hvor låse hakket sitte midt over kammeret.

 

18 grs går greit, par mm igjen til full hylse. Kruttet komprimerer såpass, men kula er da satt til nedre rille og jeg må la ladearmen stå i nedre stilling noen sekunder, samt krympe med en gang, ellers blir kula presset opp et par mm.

 

Dette er ei ladning, som nok ligger på over det dobble av trykk standard. Er vel bare FA på 454 ramma, som tåler slikt og ber om mer :D Ruger Redhawk vil antagelig også overleve, men er absolutt ikke bygget for det.

Link to comment
Share on other sites

J ramme i .357 kom to ti år etter at trykk standarden ble 35000 PSI

Det er så lenge siden? Jaja, så lenge CIP holder på en vettug standard ser jeg ingen grunn til å følge SAAMI. Men man må selvfølgelig være nøye når en jobber med slike trykk, har kanskje litt lett for å glemme at ikke alle har holdt på med dette i noen tiår og kan bruke trykkringmetoden. Det er heller ikke alle våpen som kan utnytte slike ladninger, stor klaring mellom tønne og løp gjør at en ikke får så mye mer ut av å gå helt til max.

 

Og en fem skudd J ramme har faktisk mer margin enn en 6 skudd L, for ikke å snakke om K ramme hvor låse hakket sitte midt over kammeret.

Tønna er ikke det store problemet på en J, det er kran, låsing og ramme som ikke tåler julingen. Men det har en tendens til å løse seg selv, normale håndledd er heller ikke laget for slike trykk. 158grs kule og N110 er stort sett skuffende i så korte løp, men jeg prøvde på noen 340-ladninger med lett kule som ble helt forj*vlige lenge før jeg nådde max.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevner margin og J ramme, mener jeg trykk og ikke slitasje. Da kommer nok annet enn tykkelse på sylinder under låsehakk inn.

Ellers, har brukt en mod 36 (. 38 spec) med 125 grs i 1150 fps, absolutt +P+, men synes nå ikke rekylen var så ille, 454, 500 S&W og 44 mag fra en 329 PD derimot gir rekyl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...