Jump to content

Oppdatert godkjentliste? Eldre jaktvåpen?


Vargen

Recommended Posts

To spørsmål...

 

Har POD gjort slik de selv skriver de skal gjøre, ved å fortløpende legge ut oppdaterte godkjentlister for halvauto på politi.no? Kan hende det bare er jeg som er for dårlig til å lete, men jeg finner ikke noe nyere enn fra 2010. Jeg leser jo her på kammeret at diverse modeller som ikke står på den lista skal være godkjent, så da må det finnes en oppdatert liste et sted. Jeg har lett både på politi.no og på politiets intranett, uten hell.

 

Neste spørsmål: Er det omsetningsforbud på eldre halvautomatiske jaktvåpen som ikke står på lista?

Etter gammel forskrift kunne eldre våpen uten generell godkjenning til konkurransebruk selges videre. Denne bestemmelsen ble vel ikke tatt med i ny forskrift, slik at ikke godkjente våpen nå ikke kan erverves til konkurranse. Men hva med jaktvåpen, de er ikke nevnt noe sted? Jeg tenker da primært på Winchesters "self-loading" serie fra tidlig 1900-tall, det finnes en del av disse her på berget. Utpregede småvilt- og rådyrbørser, med lav magasinkapasitet og trestokk. Omtrent så politisk korrekte som noen halvauto kan være, men altså ikke på lista. Finnes det noen måte å få kjøpt en slik til jakt, uten å hoste opp 5000 for godkjenning av et hundre år gammelt våpen?

Link to comment
Share on other sites

Nå er omsetting av halvautomatiske skytevåpen regulert i forskrift ( ikke som tidligere i rundskriv), slik at hvilke typer og til hvilket formål de ulike våpen kan erverves til finner du "bare" her:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

 

Slik jeg forstår dette har ikke politimesteren kompetanse til å gi tillatelse på våpen som ikke står i forskriften.

 

Dekkende for spørsmålene er kanskje dette fra forskriften:

 

"       Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd. "

Link to comment
Share on other sites

Takk, jeg hadde ikke fått med meg at en slik forskrift var trådt i kraft (og rundskrivet om behandling av våpensaker ser ikke ut til å være oppdatert i tråd med forskriften).

 

Jeg tolker den setningen om våpen som var lovlige før 2004 dithen at førkrigs kreasjoner som tidligere var lov til jakt fremdeles skal kunne erverves, så da får jeg slenge inn en søknad tenker jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...