Jump to content

Vurderer beagle!


Magma

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å få meg ny jakthund, hovedsaklig til hare og rådyr. Bor i et område med mye sau og rein på beite, ønsker derfor ikke en langbeint harehund, samt at den må være lovlig på rådyr. Koker vel da stort sett ned til dachs, drever, beagle og basset. Hareterrenget mitt kan være snørikt fra oktober og utover, så da er dachs mindre aktuell. I tillegg er den vel ikke kjent som den beste harehunden. Har aldri jaktet med drever, men har hørt rykter om at den har en tendens til å legge ut på langtur samt være litt vanskelig å ha i hus... Basset, spesielt PBGV tiltaler meg, men kan ha mer pelsproblemer i kramsnø enn glatthårede raser. Står da igjen med beagle, jager både hare, rådyr og rev, grei i hus, pen å se på. Eller?

 

Kom gjerne med innspill og kommentarer til resonnementet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 3 dachser etter hverandre,fra 96 til 04, hvor ingen ble eldre enn 3 1/2 år. De omkom under jakt. Ble så lei,at jeg tok en bikkjepause noen år. Lysta meldte seg igjen, men rådyrbestanden her i Follo, hadde sunket til et historisk lavmål.. Grublet litt på drever, med tanke på hare. Så kom jeg til å tenke på en kompis som har 2 Beagler. Det endte med at jeg kjøpte ei tispe, etter råd og vink fra han.

Hu er nå 3 år. Jeg prega henne veldig på hare,og det har nok blitt viltslaget hun foretrekker, men hu går ikke av veien for en rev eller rådyrlos heller. Og ja, jeg må si meg fornøyd. Beagler er som kjent matvrak, og det letta mye av kontaktlæringen, samt opptrening til ettersøkshund. Vi gikk til 1.premie blodspor på det 7. sporet. Ferskspor gikk også som en lek. Hu var litt sen til å begynne å jage, så sen at oppdretter ble litt urolig :lol: . Men første harelos kom da hu var 8 1/2 mnd gammel...på snø. Men da var det gjort, og lostidene økte fort. Første jaktprøve 1 1/2 år gammel, ble det 1.pr på rev. I høst ble det en 1.pr på hare. Det hører med at hu fikk en 0. i høst også, da forholdene var for dårlig for hare, og hu gidder ikke lete mye etter rådyr.

Stort sett jager hu hara ca 2 timer før hu vet det er no godt å få av meg...fordelen med mathunger :winke1: . Men hu har hatt noen raptuser innimellom. En harelos før Jul, jaga hu i 10 timer, før hu fant det for godt å komme. Men haren drar sjelden langt av gårde, så da har man rimelig kontroll.. Hu har dratt på noen langturer med rådyr også, som ikke er like gøy, og da har det blitt 'bilpeiling'. Syns nok ikke Beagle er ideell rådyrhund her i lavlandet, da det går relativt fort. Da er en sårbeint halvfeit dachs bedre :lol: . Men jeg tenkte mye på hare mtp valg av rase, og er fornøyd. MEN.. det er en del umeriterte importer , som med fordel kan unngås. Velg valp fra gode jaktlinjer. Hvis du vil, kan du få PM av meg, har kjennskap til ledige valper, av god avstamning, og NEI, jeg har ikke økonomiske interresser :wink: Så Beagle liker jeg. Drever er også flotte jakthunder, selv om jeg ikke liker dem. Basset gidder jeg ikke kommentere, for da for jeg han fra nord på nakken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jakter rådyr 1-2 uker i året, men har endeløse hareterreng utenfor stuedøra. Velger derfor denne gangen hund utifra hva hvilken jakt jeg har mest tilgjengelig. Hunden kan da få jakte store deler av året, samtidig som jeg ikke trenger bekymre meg for massakre i rein eller saueflokken. Har tidligere hatt Laika for å si det sånn...

 

Det er derfor beagle frister mest, med PBGV rett bak.

Regner med at en viss trønder fra Rana dukker opp snart og slår et slag for sistnevnte :D

Link to comment
Share on other sites

Basset gidder jeg ikke kommentere, for da for jeg han fra nord på nakken :lol:

:lol::lol::lol::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Regner med at en viss trønder fra Rana dukker opp snart og slår et slag for sistnevnte :D

Det høres ut som det er meg dere snakker om! :lol:

 

He he, nå lo jeg godt, sånn skal det være gutter! :D Siden jeg fikk et par så uimotståelige invitasjoner her, så får jeg vel svare for meg da. :wink: Hoffvoff er inne på det, det er noen spennende PBGV-kull på gang utover våren. Det er det helt sikkert med beagle også.

 

Rein eller sau kan du ikke helgardere deg mot fra naturens side med noen av rasene, men alle rasene kan gjennomgå aversjonsdressur og således få en nær wool-proof funksjon i skauen. Har opplevd at både beagler og petiter driter i sauen helt og holdent. Har opplevd at et par pbgv fikk tap midt i sauflokken, men dreit i sauene og jobba bare med tapet. Siden petiten er snarlik en sau så dreit sauene i det også! :lol: Pelsen er ikke noe argument vinterstid, det skjer bare under spesielle snøforhold. Det er bare å kle på de et kroppskondom så er problemet løst. Det er ikke alle som klabber snø heller for den saks skyld, min inkludert (i videoene under her får du se petit i ulike snøforhold, uten problemer).

 

Personlig liker jeg losmålet til petiten bedre enn beaglens, men det er smak og behag. Det er kraftfullt og meget hørbart, det betyr litt for meg når jeg skal sitte i skogen. Petiter er flinke harejagere, så har du masse tilgang til hare så får du iallfall med stor sjanse oppleve et fantastisk losmål, det er på hare de virkelig spiller på alle instrumentene! :D

 

Beaglen er den fødte harejeger, den er kjent for å like hare. Noen kan fint bli rådyrreine og bare konsentrere seg om haren. Jeg har opplevd bare én petit som ble rådyrrein med alderen, den var også mest glad i hare. Beagler er ofte noe raskere i rådyrdrevet, noe som ikke er en ubetinget fordel. På hare har det ikke noen betydning.

 

Nei dette får bli magefølelsen din som avgjør Magma, begge rasene er bra jaktbikkjer med godt gemytt som er lettvinte å ha med å gjøre. Har du lyst på petit, så skal jeg iallfall stille opp for deg med råd og tips. Og Hoffvoff her oppe er valpeformidler for pbgv i Norsk Bassetklubb, og vil ha perfekt oversikt over kullene som kommer etterhvert nå.

 

Jeg er litt fristet til å poste deg noen egenlagde videoer med pbgv i aksjon da, hvis du liker å se og høre litt før du bestemmer deg. Som du ser i filmene så er jeg gjerne i skauen med beagle også, rett som det er. Jeg er programforpliktet til å reklamere litt for petiten, så ta en titt på disse:

 

1. :arrow:

2. :arrow:

3. :arrow:

4. :arrow:

5. :arrow:

6. :arrow:

7. :arrow:

8. :arrow:

9. :arrow:

10. :arrow:

 

Og til slutt linker jeg til en video en kompis av meg laget fra jakta sist høst, med både petiter og beagler i aksjon på rådyr- og harejakt. Vel bekomme! :D

 

:arrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...