Jump to content

Hvor høye montasjer?


stuejeger

Recommended Posts

Hei, har en rem 700 som custom bygges med custom pipe osv.. 19mm ved munningen. Den er inne til børsemaker nå for pipeskift..

Uansett, skal ha meg kikkert sikte og har sett mye god omtale av vortex viper pst. Det blir sikkert til at jeg går for 6-24x50 FFP versjonen, noen som har denne og har testet den i dårlig lys ?

 

I værste fall så har jeg en zeiss som veldig god på natta etter hjorten, men hadde vært fint om vortexen også var brukbar. :smile:

 

Uansett er ganske gira på bestilling av kikkert og ringer nå sånn at alt er klart når børsa er klar ifra børsemakeren. Ser her :

 

http://www.vortexoptics.com/product/vor ... oa-reticle

 

Den måler altså 2,26tommer, som tilsvarer 5,7cm utvendig ved lysåpning, børsa/løpet blir jo tynnere ifra kammer til munning så senteret på montasjer kan vel være noe lavere enn 5,7cm/2= 2,85cm.

 

Jeg har tre høyder å velge imellom:

 

-19mm

-24mm

-31mm

 

-I tilegg kommer jo høyde av picatinny skinna over låskassen. Vil det holde med 24mm høyde?

-Noen som har denne, eller tilsvarende kikkert montert, hvor høye montasjer bruker dere?

 

Jeg vil ha de lavest mulig for å kunne opprettholde skikkelig kinnkontakt med kolbe, da det ikke er justerbar kolbehøyde..

 

Takker for alle svar ! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg Picatinny, men Leupold std stålmontasjer. Jeg har litt grøvre pipe en du (20mm). 11cm forran kassa (kort) der "bjella" starter, er pipa 25mm tykk. Fra toppen av kassa og opp til underkant kikkertrør er det 18mm. Da har jeg 5mm klaring mellom "bjella" og pipe. Herregud for en forklaring:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, takk for svaret.

 

Er det vortexen du også har ? :smile:

 

Den har vel 30mm tube dvs siden du har 18mm til underkant av kikkertrør, blir det 18mm+(30/2) = 33mm til senter av montasjen din. ? Hvor mye bygger montasjer over låskassen ?

 

Forklaringen var bra den, hehe :mrgreen:

 

Forresten, er du godt fornøyd med kikkerten ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?t=80071#p850161

 

Kopierer inn denne. Dette er min rifle med Ken Farrel 20 moa base og Ken Farrel Low ringer. Jeg vet ikke eksakt høyden i farten, jeg kan måle det, men da må det bli litt senere.

 

Jeg har senere byttet til 6-24x kikkerten og den passer enda bedre da den er lenger. Farrel skinnen er høyere enn andre, men ringene lavere igjen. Løpet mitt er tykkere enn ditt, og jeg har nok klaring.

Link to comment
Share on other sites

Lyset i retikkelet? Hvordan er dimmingen på det egentlig ? Kan man justere det til det er nesten helt borte, eller er minimum på nivå med en lommelykt? :)

 

Dilemmaet mitt er egentlig at kikkerten skal fungere godt til blinkskyting på lengre hold, men samtidig være brukbar på jakt i skog og lier etter hjort og rådyr på dag, og samme formål i mørket. Er fullstendig klar over at denne ikke er på høyde med dyre Zeiss, Swarowski osv i mørket.

Det som er saken er at jeg synes over 20 000kr blir litt mye for et kikkert sikte, blir dyrt å dette på ræva oppi lia da, men samtidig vet jeg med meg selv at jeg ender opp der alle ender opp til slutt og det er med Zeiss, Swarowski eller S&B.. :shock:

 

Så.. kjøper vortex viper 6-24x50, som sikkert blir gradert til salongbørsa om 2 år når jeg finner ut at den ikke duger i mørket, eller fleske til med noe skikkelig med en gang ? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...