Jump to content

Original Barnes x


Larseren

Recommended Posts

Etter en byttehandel sitter jeg igjen med blant annet en eske med 130 grns barnes x av den gamle typen som jeg lurer på å lade opp til rådyrjakta. Men ser at tsx kulene har overtatt hos mange. Lurer på om den originale x kula er grei å bruke, eller legger den igjen så mye kobber å elendighet at det bare er å kaste kulene. synes jo at dette er litt for ille og dadet tross alt er kuler for noen kroner her og. Er jo ikke redd for å pusse, så mener jo at problemet med avleiring bør være løselig. Hva mener kammerfolket om disse kulene, og hva mener dere en bør gjøre med dem? Kaliberet er 270 win og børsa er en Lakelander med svært godt løp.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Da tenker jeg at den esken blir ladet opp til høstens rådyrjakt. Fikk og med diverse kuler fra Sierra i ulike vekter fra 90 til 150 grains. Håper det kan gå å lade noen av disse til samme treffpunkt som x kula. Da blir det disse til trening og baneskyting. Eneste baneskytinga jeg ser for meg med x kula blir innskyting og et og annet skudd innimellom for å sjekke treffpunktet.

 

Noen som har ladedata for denne kula? Eneste data jeg finner er med mrp krutt ? N160 eller N165 burde vel også være dugandes krutt her skulle en tro

:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte kassere et 375 Hæh løp etter å ha sendt en pakke av disse gjennom. Fikk aldri løpet rent etterpå. Det kan jo gå godt om du har en glatt og god pipe...

en annen ting er at rådyrene løper langt etterpå, måtte ofte ha hund etter gode skudd. Dette gjelder de nye kulene også var min erfaring i år.

Link to comment
Share on other sites

:roll: dette må være tull og fanteri. Gamle barns x legger ikke igjenn flere grains med mantel for hvert skudd. Det er nok andre faktorer som gjør at løpet dit måtte byttes, mangel på puss gir som oftest et rufsete løp og mantling blir et problem uansett kuletype.

 

Dyr som ble skutt døde like fort da som nå, dvs merker svært lite forskjell gammel-ny barns.

Men det var en lot som hadde en tendens til å miste en "vinge" uten at det førte til dårlig effekt.

 

Har skutt noen håndfull mengde rådyr,noen elg,en del bever med den gamle barns kula i270w. Den virker.

 

Puss med mantelfjerner, forest eller robla s, uansett hva du skyter med.

Litt puss etter en tur i skogen holder også løpet blankt og fritt for rust.

Link to comment
Share on other sites

En god puss er vel ikke skadelig for løpet uansett hvilke kuler en velger å bruke i børsa. Børsa er en Lakelander med veldig glatt og fint løp så tror heller ikke løpet skal være noe problem. Tenker jeg går for å bruke disse kulene og heller legger opp litt ekstra god puss.

 

Noen gode tips til ladedata med andre krutt enn MRP. Tenker at N160/165 bør være krutt som funker bra her eller?

Link to comment
Share on other sites

dette må være tull og fanteri. Gamle barns x legger ikke igjenn flere grains med mantel for hvert skudd.

Hvorfor tror du barnes X slutta å produsere disse, og heller la inn riller? 8)

 

Jeg pusset med Robla solo til jeg nesten svima av, etter 10 skudd med barnes X så var presisjonen igjen fraværende, og det lyste gull i alle bommene. Jeg pussa vel mer enn jeg skøyt med denne børsa, det var jo tross alt en 375 H&H. Problemet var sikkert at jeg ikke klarte å få den helt rein før neste serie. Jeg kunne skyte betydelig flere konvensjonelle kuler før jeg måtte til med løsemidlene. Men for all del, har du en glatt og god pipe, så går det sannsynligvis greit. Jeg har hatt samme tendensene i en 7mm RM, men her berga jeg løpet. Jeg forbannet meg på at jeg aldri skulle skyte med disse kulene igjen. Effekten var laber også, jeg skøyt både rein, elg og rådyr og alle rusla og gikk etterpå. Siden de var så lenge på beina ble resultatet at blod ble pumpet ut i alle hinnene.

 

Dette er 10 år siden, og i år bestemte jeg meg for å teste de nye barnes X kulene med riller. Jeg bestemte meg for å bare jakte med denne kula. Jeg skøyt noen rådyr og elger og effekten var etter mitt syn det samme som gamle X. Lange utras, mye blod i hinnene. Rådyrene vanskelige å finne igjen. Mantelavleiring var dog ikke noe problem, og presisjonen fantastisk ( i motsetning til gamle barnes X )

 

Eneste fordelen jeg kan se med barnes X er at det er en sikker kule til større dyr. ( feks elg)

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for gøy fant jeg frem noen barnes x flat base 120grain fra steinalderen. Hentet ut min samboers lakelander 389, dro med meg 350RM og rigget opp kronografen. 350rm måtte desverre også teste en ny barnes ladning i 223rem.

Denne 120 graineren er ei kule og ladning jeg brukte i mange år på rådyr, bever og rev (90 tallet)En elg med dårlig gange ble også felt med denne kreasjonen.

 

Det var litt kaldt og guffent i dag samt en kolbe som er 6cm for kort for meg så presisjonen blir ikke da noe å skryte av. Det ble heller ikke riktig å bruke min egen sendero da løpslengden er 27" og gir noe høyere hastighet.

 

Resultat: 270w, lakelander 389, løpslengde 58cm

 

120 grains barnes x fra tidlig -90. 968m/s (Mrp) presis, ja ca 20mm

130 grains TTSX - snitt 970m/s ( n-560) presis, nja, men skyldes nok at jeg får kraftig støt fra kikkerten i hode og rekylopptaket ble sån passe dårlig med mye klærog hansker. TSX 130 med samme ladning gir 25mm.

 

Har aldri sett problem med barnskulene i verken 270w, 3006, 6.5x55, 93x62, 375hh, 308w, og noen fler. De har gitt dødt vilt på lik linje som andre kulekreasjoner.

Men de nye TSX/TTSX er vel en tanke bedre en de gamle, både i presisjon og at de ikke mister vingene sine, som gamle x kunne gjøre. Noen rådyr fikk i overkant store hull.

Barns hadde en periode noen x kuler med en spiss kuleform. Har bare sett ei rifle som likte disse. Det er samboers tikka 595 sporter i 308w. (Men spiser alt som mates i kammeret)

Mantling har ikke vært et problem, men jeg har heller ikke skutt mange av disse i rask rekkefølge på skytebanen.

 

De dyrene jeg har skutt som har tuslet et lite stykke fra skuddplass er med Federal trophy bonded, og lapua mega.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...