Jump to content

Riflestigning rekruttpipe


Hakapiken

Recommended Posts

Har ett par ubrukte mauser Kongsberg rekruttpiper liggende. Er der noen som hvet hva riflestigningen er på disse. Vet hvordan den måles, men har dem ikke for handa akkurat nå. Antar at stigninga er slakkere enn standard 6,5x55 som normalt ligger ett sted mellom 1:8-9.??

 

Er dette noe å bruke på ett 6,5 prosjekt for det meste tiltenkt revejakt med kuler fra 85 til 120 gr?????

Link to comment
Share on other sites

Spennende. Rekrutt piper ble det snakket om da jeg begynte å skyte med krag på slutten av 80 tallet. De var visstnok beregnet på RANO/RA rekrutt ammo med 87 eller 93 grs "ganske så flatnese" rekruttpatroner som rusla ut med ca 750 msek.

 

Det kan jo være std stigning også, men kort friflukt?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det. Disse pipene ble laget for rekrutt skyttere og som du sier til lette kuler i lav hastighet. Det jeg vet var at disse ikke egnet seg til tyngre/lengre kuler. Jeg vil anta at det var pga slakkere riflestigning med dårlig stabilisering som resultat. Friflukt kan man brotsje opp om det trengs.

 

Jeg får ta en forskningstur i verkstedet til "gamlingen" og måle. Hadde vært artig om løpene kunne brukes og man kunne oppnå bra presisjon med lette kuler i høyere masjfart. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...