Jump to content

MÅ jeg fortsette og bruke linolje på stokken??


Jens123

Recommended Posts

Hei!

 

Har skaffet meg en gammel hagle, som forrige eier sa var satt inn med linolje. Jeg har lyst til å friske opp

glansen litt, og lurer på hva jeg skal gjøre. Har hørt at man ikke kan bruke noe annet enn linolje, hvis man først har begynt og bruke

dette. Legger man noe annet oppå en stokk behandlet med linolje, så er det fare for at det kan koke og man får bobler... Stemmer dette??

 

Hvis jeg f.eks. bruker Liberon møbelrenser noen strøk over hele stokken, etterfulgt av Liberon Finishing oil i X antall lag, og deretter liberon black bison.. Kan den gamle linolja som har trekt langt inn i stokken koke opp slik at stokken blir stygg??

 

Blir det i tilfelle stor forskjell hvis jeg bruker kokt linolje og terpentin istedenfor metoden over mtp. glans og fin finish?

 

Hva burde jeg gjøre ? har lest det meste om trådene som handler om behandling av stokker her, men finner ikke noe om linolje og koking/bobler og hva man burde gjøre..

 

mvh

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det stemmer det du har hørt.

Linoljen vil reagere med andre oljer og lakker som ikke er linoljebasert.

Du kan nøytralisere linoljen med kaustisk soda, men da må du være forsiktig så du ikke får noe på deg og du bør gjøre dette ute.

og selvfølgelig må du ha demontert skjefte og kolben slik at du ikke får noe etsende på metallet.

Og faren er der for at noe er igjen og vil som du sier dampe ut senere en gang alikevel.

 

Ta kontak med en farvehandel og hør med dem om det finnes noe som er linoljebasert du kan bruke.

 

Ellers så kan jeg tipse deg om at vanlig terasserens og rens for utemøbler av tre vil rense treværket utmerket.

Det finnes også et stoff for teak som skal lysne teaken, dette fungerer på andre tresorter også (mulig det bare er klor??)

Men treværket blir litt oppløst/hårete etter slik behandling så du må pusse.

 

Skal du bruke linolje så vær oppmerksom på at den er selvanntennelig så ikke gå i fra f.eks. kluter tilsølt med linolje og vær forsiktig hvor du søler.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...