Jump to content

Knivskaft av hvalrosstann


storvilt

Recommended Posts

Hei . Jeg fikk idag besøk av en kar med 3 stk hvalrosstenner som han hadde hatt liggende i flere 10år . Han ønsket å få laget 3 kniver med skaft av dette , resten skulle jeg få . Tennene var ca 40 cm lang så jeg regner å få 3 skaft av 1 tann....om jeg er heldig . Så til spørsmålet....er dette et godt matriale til skaftemne eller burde det vært stabilisert ?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar , da er det bare å få tennene i hus . Jeg blir sittende i rullestol etter en operasjon til begynnelsen av mars...så det blir vel ikke begynt før etter det . Så får jeg se hvordan skaftemna ser ut angående sprekker ol .

Om dette ser ut til å vere gode emner og det ikke er hast Rino Hals , kan jeg ta kontakt når jeg er klar og har hvalrosstann til overs .

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å importere hvalross tann, og undersøkte litt med Direktoratet for naturforvaltning om regelverk rund import.

 

Fikk følgende svar fra dem:

 

" Import av produkt av hvalross fra Grønland og Danmark er regulert under CITES liste III (the Convention on International Trade in Endangered Species) og skal ved innførsel til Norge følges av en CITES tillatelse utstedt av CITES myndighet i eksportstaten, for kontaktinformasjon se www.cites.org under National Contacts and Information.

Original CITES tillatelse skal tollbehandles ved utførsel fra eksportstaten samt ved norsk tollsted ved innførsel til Norge. Original CITES tillatelse skal deretter sendes direkte fra Norsk tollsted til Direktoratet for naturforvaltning.

For import fra andre land skal det kunne verifiseres at forsendelsen ikke er fra Canada og Danmark"

 

Etter litt videre undersøkelse ble det tydelig at import av hvalross tann ville bli en kostbar affære.

Link to comment
Share on other sites

Som regel kommer du langt med ærlighet. Jeg opplevde noe lignende da jeg arvet et par støttenner fra elefant. De ble tatt med til landet rundt 69-70 av mine besteforeldre som hadde vært noen år i Zambia. Jeg kontaktet direktoratet og forklarte situasjonen, og fikk høre at det var helt ok ettersom det var før forbudet. Jeg ba også om et brev som 'sertifikat', og fikk det. Tar selvsagt forbehold om at hvalross ikke var kontrabande da de ble skaffet til veie.

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

storvilt. Jeg tror at hvis det ikke kan dokumenteres at det er en eldre tann, så vil det ikke ha noe å si om det er nytt eller ikke. Reglementet går ut på at papirene må være i orden, hvis ikke er det ikke gyldig. Hvem som helst kan jo si at det er x antall år.

Jeg leste for litt siden om bruk av dette i kniver. Kan referere til Per Thoresen sin blogg.

Link: http://kniver.blogspot.no/search/label/ ... tillatt%3F" target="_blank

Såvidt betyr dette at siden jeg har flere kniver med hvaltann, som jeg ikke kan dokumentere, men som jeg vet har ligget i garasjen og støvet ned i mange år, så kan jeg ikke videreselge knivene.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Typen som kom med tennene ville snakke med rette instans om det var mulig å "legalisere" dei . Så får vi se hvordan det løser seg . Jeg vet det er veldig strengt ang. hvalrosstann....eskimoene får vel ennå fangste hvalross men har ikke lov å eksportere tenner eller suvenirer av dette ut av landet . Jeg forholder meg rolig inntil videre så får vi håpe at dette løser seg .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...