Jump to content

Tanker rundt rekruttering av ungdom 14+ ?


JoeHugin

Recommended Posts

Ungdom fra og med 14 år kan jo skyte 22LR (og yngre med luft, men vi har ikke luftvåpen tilgjengelig i vår klubb, iallefall ikke enda), men hva mener dere med å kjøre på litt hardt på rekruttering av ungdommen?

Tenker reklamering på skoler o.l kan være en god start, evt snakke med kommunen og komme i kontakt med de forskjellige ungdomsklubbene som er rundt i kommunen.

 

Vet mange er skeptiske til ungdom i så ung alder og skytevåpen, men jeg mener at med 2-3 skyteledere i starten, og maks 2-3 ungdommer pr skyteleder, så bør det vel kunne utføres helt sikkert?

Sette retningslinjer på akseptabel oppførsel på standplass, og om disse ikke følges så kan de komme igjen neste gang, være hard men rettferdig, og fokusere masse på sikkerhet og konkurransebiten av skytingen.

 

Noen andre klubber som har gode erfaringer, eller også gjerne dårlige erfaringer med dette?

Er jo ikke mye å finne på på bygda, og det er jo bedre å få fatt på ungdommen før fotballen og alkoholen tar de. :)

 

Andre klubber som har junior/ungdom, kjører dere egne priser for disse? Tenker at foreldrene ikke skal måtte føle de blir tappet for penger for barnet/barnas hobby heller. Familierabatt o.l?

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

fokusere masse på sikkerhet og konkurransebiten av skytingen.

 

Der har du punktet som tar drepen på mange nye skyttere..

 

1: Sikkerhet

2: Ha det morro

3: Mestring/konkurranse

 

Å stå statisk og skyte på blink på 10-15-25 meter er for å være helt ærlig drit kjedelig, greit når man har en målsetning, f.eks å delta på felt eller innendørs konkurranser. Når man er i rekruteringsfasen bør ikke fokus være på konkurranse, det bør være på å delta i en morsom aktivtet med venner, når man har ett stabilt oppmøte er det på tide å utvikle konkurranseinstinktet.

 

I min mening i alle fall..

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, mente mer at det skulle være målrettet og ikke "hva skjer om jeg feier ut fullt magasin på tokåmmatosekkunder, ah!? :twisted: "

 

Men morro må man jo ha uansett, ellers "gidder" man ikke å bruke penger på det.

Veksle mellom feltskyting og presisjon er nok viktig for ikke å gå lei, også å prøve vendeanlegg, hurtigskyting o.l. også.

 

Tanken bak det var at det skulle være litt målrettet, da stevnedeltagelse fra klubben sin side (annet enn noen få som dukker opp på klubb-feltstevnene våre som vi har 2 ganger i året) har vært så og si fraværende i flere år.

Jeg ønsker at nye skyttere lærer seg å skyte, men også ha det gøy. Hadde jo vært morro å deltatt på stevner med andre fra klubben også.

 

En holdning over hele fjøla typ "jeg skal bare ha det gøy" og ikke noe målrettet trening tror jeg ikke gagner noen, uten at det er det jeg sier du sier.

 

Men skjønner ikke hva dine tre punkter gjør annerledes enn det du klippet ut fra mitt forrige innlegg. Det skal være morro med konkurranse, ellers er vel pistolskyting i bunn og grunn ikke noe for den personen som ikke syns det er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente er at man må lære seg å ha det morro under kontrollerte former før man blir "presset" til "gjør ditt gjør datt og skyter du ikke bra nok så kan du finne på noe annet".

 

Er ikke uten grunn at svært mange pistolklubber i Norges land har en snittalder på 50+

 

Ungdommen har det ikke morro, de opplever det ikke som en fin opplevelse og finner på noe annet..

 

Ser det helt klart selv på sikkerhetskursene som blir holdt i klubben, av 10-12 stk som kommer på kurs og melder seg inn, så er det kanskje 2-3 stk jeg ser igjen en sjelden gang..

 

2 ting svikter; 1: grunnlaget for at de bruker 1000.- på kurset, de har ikke blitt informert om hva skyting omhandler 2: å komme som 18-22åring inn i ett lokale som stort sett er befolket av godt middelaldrende menn i diverse varianter frister ikke stort til videre aktivtet

Link to comment
Share on other sites

Da er vi på samme side ja. :)

 

Enig i den, en påpresset "du må prestere slik, ellers.."-holdning er ingen tjent med. Og heller ikke morsomt når de andre er 3x alderen din, det kan jeg være enig i.

 

Heldigvis i klubben vår så begynner vi å få mange yngre også, alt fra 16 og oppover faktisk. Hadde vært morsomt å fått igang en "ungdomsgruppe" med 14-18 år el.lign, om problemet skulle ligge i "sure gretne gubber" som skal spre syrligheter om alt mulig som er "galt".

 

Noen klubber som har fått til dette effektivt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problemer med ei gruppe på 14+ . Det er fordel med en instruktør pr rekrutt til å begynne med. Trenerkurs for instruktører er en fordel, men mest av alt er det viktig å være flere å dele på jobben. Det er fort gjort å ende opp som utbrent ildsjel.

Ungdomsarbeid krever politiattest. Det er veldig givende å være instruktør for ungdom, mange ganger er det enklere enn å være instruktør for voksne. Greit å begynne med blanke ark, enn noen som absolutt skal oppfinne kruttet selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er for lite info om skytterlag/klubber, og reklamering er en god idè. Jeg husker fra tiden jeg gikk på skole og drømte om å begynne å skyte, men synes det var vanskelig å komme med.

I pistolklubben har vi 2 gutter (ca. 12år gamle antar jeg) som er med å skyter luft og 22. De er flinke med både sikkerhet og skyteferdigheter. Foreldre er med og assisterer litt. Morro å se :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg kan seie litt om korleis vi jobbar, kan hende litt på sida. Vi er ein liten klubb som siste 1-2 år har vakna opp frå dvale dei siste åra. Vi har vel 1-2 aktive konkurranseskyttarar, nokre få til som er i startgropa. Vi trener førebels ein gong pr veke, og då ei blanding med luft og .22.

 

Vi har vore nokså planmessig på at vi må kunne tilby dei som vil skyte rett verkty, og grensa er som du nemner 10-13, og 14 +. Vi har tigga ein del penger frå bedrifter med eit prosjekt "Luft til dei unge" der vi fokuserer på alt det positive skyting dreg med seg. Fokus på seg sjølv. Auka konsentrasjon. Analyse av seg sjølv med fokus på det positive og kva som kan verte betre mm. Vi har pr idag fått inn pengar til ein LP2 og ein LP400 compact. Scuba tank står i lokalet. Vi får truleg enno ein LP400 om kort tid. Desse har skjefte i medium/small og links er bestilt.

 

Fokus er alltid sikkerheit, i alle trinn, men det treng ikkje vere kjedeleg. Dei yngste får prøve med bord, 2 hender og normaputer. Når dei får fortløpande instruksjon går treffa fort i det svarte og ingen ting er kjekkare enn det. Dei kjem attende frå gong til gong. Dei får også skyte på små aluminiumsirklar. Det seier ping og gjev tilbakemelding umiddelbart. Tidvis kan ein henge opp ballongar som liten avslutning. Dette fungerer for oss svært bra. Mor og far skyt med .22 i båsen ved sidan av , og det er få idrettar mor/far og son/dotter kan dele på samme nivå.

 

Etterkvart som dei vert eldre har vi ein mod browning buckmark med 1,4 kg avtrekk, ein hammerli e-xesse sport, 2 xbenelli matchpistol Desse kan dei prøve med 2 hender, 1i hand og ståande regulerbar støtte. Faktisk vil mange etterkvar prøve med støtte, for treff er mykje kjekkare enn bom. Då snik ein også lettare inn det grunnleggande på ein kjekk måte.

 

Vi prøver og feiler litt, men det ser ut som vi må utvide treningstider grunna jamnt stigande oppmøte.

 

Dette var kan hende litt på sida, men eg synest det ers vært greit å dra rundt å snakke om idretten vår. Bruk lokalavis /inviter til prøving, dra til ungdomsklubbar om du får det til , snakk der du kan . Eg snakkar aldri med hatten i handa, eg er "stolt" over idretten min. Eg ser det positive, og tenker i samme baner som ein som vil informere om td fotball eller musikkorps. Svar på spørsmål, for det som vi må jobbe mot til dagleg er fordommar. Ved å auke kunnskap vil folk verte nyfikne og komme. Så får ein prøve å feile litt.

 

Eg går kan hende i kategori "gammal gubbe" , mentalt er eg ca 20, (alder snakkar vi ikkje om). Eg synest at mi oppgåve i tillegg til å trene sjølv er å vise entusiasme på trening. Dersom eg viser interesse for dei nye gjer eg mykje nytte. Ved å gje råd og forslag til korleis dei kan verte betre, så lærer eg også svært mykje sjølv.

 

Så, her var det mykje hummer og kaviar, ta med det du kan bruke av dette. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi pleier å rekruttere ihvertfall den ene av foreldrene :thumbup:

 

Dette er vel automatisk når ungdommen blir medlem av NSF, som igjen ligger under Idrettsforbundet? Jeg ville ringt til kretsen, eventuelt idrettsforbundet om den saken sånn just in case.

De må vel ha foreldrenes samtykke for at poden skal kunne bli medlem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...