Jump to content

Det ble en SS 220,MEN


skyttsengelen

Recommended Posts

Fikk mail fra Hunters House i dag,der skriver de at pistolen sendes i dag. Men det står også at jeg må kontakte tollmyndighetene i Norge? ? Forige gang jeg bestilte fra Dk betalte jeg på det lokale postkontoret. Hvem ringer jeg til? Og får jeg ikke pakken på det lokale postkontoret denne gang? Noen som kan gi meg svar? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Pakken blir liggende på tollkontoret tilknyttet den første sorteringsterminalen den kommer til når den er i Norge. Du må da enten fakse over importtillatelsen til dem, og så få betalt det som skal betales. Eller så tar du med deg importtillatelsen til ditt nærmeste tollkontor og ordner opp med dem, så gir de beskjed videre at pakken kan frigis.

Link to comment
Share on other sites

Du vil bli kontaktet ja, men det kan nok lønne seg å følge litt med på sporingen. Hvis pakken står med status "til tollbehandling" så kan du jo bare ringe og tilby din assistanse.

 

Husk at importtillatelse er en egen søknad som ikke er den samme som kjøpetillatelse. Importtillatelsen skal du heller ikke sende fra deg, men forevises tollkontoret idèt du skal legitimere deg og betale for innførselen. (Hvis du har godkjent våpensøknad så er denne bare en formalitet, men du må likevel ha den. Jeg sendte denne i posten direkte til våpenkontoret på onsdag, og hadde den ferdig godkjent i postkassen på fredag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er knyttet til tollterminalen på Alnabru og de to gangene jeg har importert våpen og våpendel fra HH har jeg sendt PDF kopi av kjøpetillatelsen til HH, så har de ordnet med resten av papirene. Men jeg har fulgt med på sporingsloggen, og når den sier at pakken ligger til toll behandling så drar jeg ned til Alnabru terminalen med den originale godkjente kjøpetillatelsen. Betaler momsen og tolleren fyller ut kjøpetillatelsen med våpen nr og type, river av sine deler som de sender til mitt lokale politikammer, og du får med deg den blå kopien og våpen som ved vanlig handel over disk i en våpenforretning.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nesten slik jeg forstår gangen i det også. Men forskjellen her er at jeg har sendt papirene pr brev i tilegg,for HH som selger må jo underskrive våpensøknad fysisk. Og orginalpapirene ligger ved pistol. Håper jeg slipper å dra inn til Alnabru og at pakken kommer til mitt lokale postkontor istedet. Kanskje det holder å sende faktura og godkjennelsen på mail til de??

Link to comment
Share on other sites

HH behøver ikke orginalpapirene, de trenger bare en kopi for eksport-tillatelsen. De gangene jeg har vært i kontakt med HH sier de at de helst ikke vil ha orginal papirer. Det er tollerne i Norge som signerer ervervstillatelsen og gjør den jobbe selgeren vanligvis gjør hvis salget foregår i Norge.

Hvis papirene ligger i forsendelsen så kan du kanskje bare kontakte ankomst fortollingen og betale norsk moms og be de om å signere papirene pg sende hel greia videre med posten til hjemstedet ditt. Har hørt at posten også kan gjøre dette men vil vel i størst mulig grad forsøk å begrense innvolvering av for mange innkompetente saksbehandlere. tollerne på Alnabru vet hva dette dreier seg om og er etter min erfaring meget service villige.

 

Men følg med på sporingloggen, og ta kontakt med mottakssentralen når du ser at den er under behandling der.

Link to comment
Share on other sites

Ja Karlslunde følger en annen prosedyre. Jeg har handlet med de engang jeg også, da sendte de feil modell til meg som jeg da returnerte direkte fra mottakssentralen uten å betale noe norsk moms. Da måtte jeg skaffe ny kjøpetillatelse, men den fikk jeg kostnadsfritt fra mitt politikammer. Karlslunde kunne ikke skaffe meg den modellen jeg hadde bestilt så Jeg fikk pengene mine tilbake. De ordnet det greit men det gikk jo noe tid.

Link to comment
Share on other sites

Du kan registrere deg hos Posten med preferanse om at du heller vil sørge for fortolling av alle pakker selv. Jeg vurderte det for noen år siden, men latskapen vant...

 

Husker ikke helt hvordan det fungerte men tror du får melding om mottatt postpakke fra utland, tar meldingen og evt. deklarasjon med til nærmeste tollkontor og betaler det du skal, før du tar kvittering med til posten og viser at pakken er fortollet - og mottar denne. Godt mulig at du må fakse kvittering dersom pakken da blir liggende på det tollstedet der den ankom landet. Kanskje noen andre har gjort dette og vet detaljer?

 

Du sparer Postens fortollingsgebyr og hvis du er rask så kan du nok komme bra ut leveringstidsmessig. Men det stjeler jo litt tid i en ellers så travel hverdag.

 

 

Ellers kan jeg jo nevne at luftpistolen min brukte én uke gjennom fortollingsprosess etter at den ankom landet - og så ble den liggende urørt der i enda en uke før det skjedde noe. Ringte og snakket med tre ulike kundebehandlere på Kundeservice Utland eller hva de heter, og alle lovet at pakken gikk derfra samme dag. Først når jeg ringte for tredje gang, nøyaktig to uker etter at den ankom, så innså de at "noe" hadde skjedd og at noen måtte hjelpe... Så du kan jo vurdere å ringe dem og "tilby dine tjenester" med tanke på dokumentasjon eller annet som skulle behøves for å få en smooth prosess, bare for å være litt føre var.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...