Jump to content

Sikker bakgrunn/kulefang


jorgenwa

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg er en rykende fersk jeger som ble ferdig med jegerprøva nå i desember, og har planer om å komme i gang med jakt så fort som mulig.

 

En ting jeg gjerne skulle visst litt mer om er sikker bakgrunn, kulefang og rikosjett. Man skal jo alltid være sikker på at man har kontroll på hvor kula eller haglene stopper og ikke løsne skudd med mindre dette er tatt hensyn til. Jeg har lest en del om dette her på Kammeret, men ikke fått alle svarene jeg lurer på.

 

Ivrig som jeg er etter å lære mest mulig har jeg sett et par filmer og titta litt ellers på nettet. Bl.a blir det skutt en rev på lokk ute på isen med skogen som bakgrunn og en rev ute på et hogstfelt også her med skogen som bakgrunn. En annen ting er skogsfugljakt hvor man i noen tilfeller ikke ser lenger enn maks hold for hagle, (ser det ihvertfall ut som på filmen). Går dette som sikker bakgrunn? Dette er jo tross alt jegere som er meget erfarne.

 

Hva med revejakt på et jorde? Er det en tommelfingerregel som sier hva man kan karakterisere som sikker bakgrunn på et jorde?

 

Hvis noen har lyst til å fortelle meg litt om dette setter jeg veldig stor pris på det! På forhånd takk for svar. :P

 

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Man kan ikke være forsiktig nokk.

Det å ha sikker bakgrunn er meget viktig. Om du skyter en rev i en flat vinkel på jorde så skal du gå ut fra at kulen vil rikosjere med en vinkel så stor som 45grader fra treffpunkt og "kan" gå jævlig langt og selvsagt være dødelig. Så terrenget der du jakter mener eg skal være formet slik at det er et godt kulefang bak dyret der kulen vil gå etter å ha gått gjennom dyret.. Topp jakt, og du skyter etter en fugl i ca 45graders vinkel så går kulen mange km og du skal regne den som dødelig hele veien til den lander 3-5km lenger framme .God kikkert er viktig..

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...