Jump to content

Ta ut tennhetter


Batman123

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ganske fersk når det kommer til hjemmelading og lurer stadig på ting. Mesteparten finner jeg svar på ved et søk her inne, men kan ikke finne noe om dette.

 

Jeg vil vaske hylsene mine i en ultralydvasker og da burde jo helst tennhettene vært ute før de går i vannet, men de bør jo helst vaskes før de gå i sizer-die'n som da også dytter ut tennhetta.

 

Finnes det noen enkel løsning på dette ?

 

Kanskje noe ala de "tengene" man bruker får å presse inn tennhetter eller noe annet lurt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det sånn TS ønsker å gjøre det. Har den kjipeste benkpressa til Lee med Lee universal decap die. Presser ut hettene etter at jeg har kommet hjem fra skyting og pælmer de i en boks til det blir passelig mye til at jeg tar noen runder i UL vaskeren. Vasker, inspiserer, tørker og legger de i en ren beholder klare til lading. For å holde orden på hvor mange ganger hylsene er brukt, blander jeg ikke tomhylser som er nylig skutt med gjeldene batch.

 

Ninjaedit: Jeg er en fersk hjemmelader og vet ikke om det jeg gjør er lurt eller engang nødvendig, men så langt har jeg kommet fram til at på denne måten har jeg oversikt over tomhylsene mine(har vel rundt 600 Norma hylser i 6,5x55 og 100 Norma 308) og hva som er klar til lading og hva som ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Min prosedyre ved riflepatroner er: Tomhylser renses først i vibrator, møkkete eller ikke. To timer med nøtteskall, og tilsatt f.eks. Berry's hylsepolish blir bra. Smøring, kalibrering, ev. trimming etterfulgt av vask i kum med varmt vann, Salo, og litt sitronsyre. Skyllling, og tørk over natten. Dette helst for å fjerne fettet. Dette med enstasjonspresse. At det er litt møkk i hylselommene tror jeg ikke betyr noe så lenge man får satt nye hetter korrekt til bunns. Ultralyd har jeg ikke prøvd enda.

Link to comment
Share on other sites

Det funker bedre rett og slett. Har prøvd bare Zalo og det funket helt greit men den siste finishen var fraværende. Med sitronsyre i blir de mye blankere og får en skikkelig fin gullfarge. Jeg har ikke prøvd ren sitronsyre opp i vannet. Kan hende at det er mer effektivt enn zalo og sitronsyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger bare 10 hylser i et gammelt håndkle og sprayer over de med Sitrusrens fra 3M. Så gnir jeg de inni håndkleet. Da er de rene nok til å kunne smøres og presses. Vasker de i ultralyd bad etter pressing. Hette lommer bør freses siden godset rundt tennhullet ekspanderer bakover under avfyring. Da blir det automatisk rent der ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...