Jump to content

VV310/320 & kal.223.


Mr.Polar

Recommended Posts

Fullt mulig, man bruker jo 310 til subladninger i 308 og 30-06 med godt hell. Jeg har faktisk ladet 30-06 til over 3000 bar med N310 uten uhell, men det var under godt kontrollerte forhold.

 

Første spørsmålet er vel hva du ønsker å oppnå, vet vi det kan vi nok finne en ladning som er både trygg og effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Til sub er det sjelden noen fare, man har som regel ikke nok krutt i hylsa til å få farlig trykk om en så skulle plugge pipa rett foran kammeret. Men når man lader oppover begynner ting å bli litt mer utfordrende, jeg fikk klare trykktegn godt under maxtrykk i 3006. Det kan skyldes at selv normalt patronspill blir for mye ved så voldsom trykkoppbygging, eller så kan trykket øke så raskt at vanlige målemetoder ikke lenger er nøyaktige.

 

Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres, men det krever mer erfaring og aller helst litt skikkelig måleutstyr for å vite hvor i verden en er.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir forholdet mellom en godt utviklet "vinterladning" og samme ladning når det blir sommer i luften. Ser for meg at det i den sammenhengen er lett å passere rødstreken med disse hurtige kruttene. Aner ikke, men noe sier meg at dette kan være litt skummelt...

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med det, men det er absolutt noe en må ta med i vurderingen. Det er ikke noe problem å teste, det holder å kjøle/varme ammoen til feks ±20°C.

 

Hvis jeg skulle gjort dette ville jeg nok tatt en skikkelig studie i QL først, for utvikling av sub med 310 simulerte jeg bl.a. plugget løp ved å sette kulevekt til max programmet tillot (1'500'000 grs). Da kan en etablere "kritisk ladning", altså minste ladning som kan gi max trykk. Under dette er en strengt tatt trygg uansett hva en gjør rett og slett fordi det ikke er nok krutt til å produsere farlig trykk uansett forhold.

Men selv om QL er et fantastisk program kan en ikke stole blindt på det, så en må i tillegg måle trykk mens en tester ut ladninger. Trykkring krever ikke mye utstyr, men strekklapp gir bedre presisjon og nøyaktighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet winchester 64 gr PP til underlyds, da begynte jeg med 5 grain N310 og jobbet nedover(endte på 3,9 grain). Ble i alle fall ingen som helst tegn til for mye trykk med 5 grain N310 bak denne kulen.

Dette hjelper jo ikke Mr.Polar dit han vil, men han vet i alle fall sånn ca hvor han trygt kan begynne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...