Jump to content

Hva kan en utlånserklæring brukes til?


Batman123

Recommended Posts

Ok, en utlånserklæring kan:

 

- fungere som "lånebevis" som tilsier at han/hun kan oppbevare våpenet på tilegnet sted og bruke det som anvist

 

- kan kjøpe ammunisjon i det kaliber som står på utlånserklæringen

 

- gyldig i opptil 4 uker

 

- låntager må være i jegerregisteret eller ha annen grunn til å inneha skytevåpen og selvfølgelig ikke ha blitt nektet erverv e.l.

 

 

Hva mer?

 

Hylser og prosjektiler er fritt omsatt etter det jeg kan se

 

Kan man kjøpe krutt og tenn-hetter med kun utlånserklæring, eller må man allerede innha et våpenkort det lar seg gjøre å få dette på?

Link to comment
Share on other sites

Du presser på med merkelige spørsmål, som det ikke finnes noen klare retningslinjer for. Det er jo mulig, at hvis du dupper utlånserklæringen i de rette kjemikaliene, lar den tørke og klipper den opp i bitte små biter, så kan du muligens bruke den som en erstatning for krutt :lol: .

 

Men hvorfor lurer du på dette?

En hjemmelader som trenger krutt, vil vel alltid ha et våpenkort tilgjengelig?

 

Sansynligheten for at noen driver med hjemmelading, uten å inneha ett våpenkort, er vel meget liten? Dessuten, hvis du ikke eier et våpenkort, hvordan er du da berettiget til å ha en utlånserklæring?

Link to comment
Share on other sites

Merk at jeg skrev våpenkort Jeffery. Kanskje det er mulig å låne hvis man kun har et jegeravgiftskort. Men du tror vel ikke at du kan låne bort rifla di (på en 4ukers utlånserklæring) til hvem som helst?

 

Og i hvilken slik situasjon har du bruk for krutt?

 

Og hvis utlånet i trådstarters eksempel er et håndvåpen, kan jeg med sikkerhet si at du tar feil Jeffery.

 

Hvis utlånet er ei rifle lånt kun på jegeravgiftskort, så er dette fremdeles et ikkeproblem. Hvis man kun innehar ei rifle, lånt for 4 uker, kjøper man ikke ladeustyr, krutt, hylser, og kuler for tusenvis av kroner for å lade til disse 4 ukene. Da bruker man heller pengene til å kjøpe sin egen rifle. Og da har man også ett eget våpenkort. Hvis man allikevel er dum nok til å velge å lade for en lånt rifle. Så kan vel for f**n utlåneren kjøpe kruttet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Merk at jeg skrev våpenkort Jeffery. Kanskje det er mulig å låne hvis man kun har et jegeravgiftskort. Men du tror vel ikke at du kan låne bort rifla di (på en 4ukers utlånserklæring) til hvem som helst?

 

Så fremst låntaker oppfyller kravene gitt i våpenlovens §11 kan du faktisk låne bort rifla til "hvem som helst".

 

Det er kun for utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/hagle det stilles krav til at låntaker innehar våpenkort for samme type våpen. (Våpenforskriften § 85)

 

Når det er sagt skal det være et behovsorientert utlån. Om låntaker skal benytte våpenet på jakt må vedkommende nødvendigvis ha betalt jegeravgiften. Om formålet med utlånet skulle være leirdueskyting eller tilsvarende skulle det dog ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Så fremst låntaker oppfyller kravene gitt i våpenlovens §11 kan du faktisk låne bort rifla til "hvem som helst".

Det er kun for utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/hagle det stilles krav til at låntaker innehar våpenkort for samme type våpen. (Våpenforskriften § 85)

Helt greit. Og ingen her har heller påstått noe annet. Men istedet for å informere om det trådstarter eller jeg ikke spør om. Hva med å ta tak i noen av de spørsmålene som faktisk er i denne tråden?
Link to comment
Share on other sites

Her er det ganske mye OT. Har fortsatt ikke fått svar på om man kan kjøpe tennhetter, kuler og krutt med utlånserklæring.

 

Hvis noe absolutt må ha dette i et tenkt scenario: Jeger/dfs-skytter har tidligere vært aktiv skytter, men har nå solgt alt av våpen ( gevær ). Personen sitter fortsatt igjen med ladeutstyret + hylser.

Personen har nå tatt opp igjen skyting og låner foreløpig våpen ( kan jo låne så lenge man vil bare man fornyer utlånserklæringen hver 4. uke ) av en bekjent som bor mange timers kjøring unna lånetaker, men vil lade selv pga. presisjon og pris. Spørsmålet er da: kan låntaker kjøpe tennhetter, kuler og krutt med utlånserklæring ?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det gode tipset er veldig bra, men min erfaring er dessverre at det ikke alltid er tilfellet.

 

XXL: Ante ikke hva jeg snakket om, og mente tennhetter var unike for hvert kaliber :?: og krevde da originalt våpenkort :?: ( på tlf til butikk ). Dere kan jo bare se andre som er blitt nektet kjøp av ammo der pga. uvitende personale. De var vel dårligst i TV2-hjelper deg sin test om hvem som kunne lever tilpassede ski også.

 

Lensmann: Måtte ringe meg opp igjen etter å ha sjekket med et annet politikontor. ( det er jo vel og bra da, at man ikke bare får et "vet ikke" eller feil svar ) Men når de ringte tilbake fikk jeg egentlig ikke svar på det jeg spurte om. Ble henvist til våpenkontor i et annet fylke.

 

Våpenkontor: De er ikke inne nå, var svaret, ring senere. Ringte igjen og ble lovt å bli oppringt ila. kort tid. Skjedde ikke. Ringet noen dager senere. ble satt over---> Duuuuuuuuuuuttttt... duuutttttt...duuuuuuuuuttttt

 

Men de er jo ikke alle dårlige. Hår fått mye bra info fra disse også ( bortsett fra de som tar imot søknadene for våpen på politistasjonen, der er de ikke på topp, krevde ALLE felt utfylt på søknad om vanlig boltrifle ).

 

Får prøve en annen forhandler i morgen, de kan det nok :D

Link to comment
Share on other sites

Så mye slit, for så lite. Du må da kjenne noen i nærheten som har ett våpenkort og kan bli med deg å handle krutt. Alternativt vente til neste fornying av utlånserkleringen (hver 4. uke), og få med deg utlåner på butikken. Hvis du har beholdt alt ladeutstyret, hva skjedde med kruttet du brukte før? er det brukt opp? Har du annet krutt, er det jo fult mulig å bytte med andre hjemmeladere. Du har jo nå bare ett kaliber å lade til :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...