Jump to content

Krav til saks for fangst av mår


Guest

Recommended Posts

Har så smått begynt å kikke litt på bruk av åtesaks til fangst av mår, men har merket meg at det er lite til salgs av det her i Norge. Jeg har av den grunn begynt å kikke på utvalget de måtte tilby på andre siden av Atlanteren, for de har som kjent et mer avslappet forhold til fangst enn her hjemme. Jeg er derimot litt i tvil på hvilke krav som stilles til åtesakser når det kommer til fangst av mår og ønsker derfor å høre med de av dere som vet mer enn jeg gjør om temaet. Litt surt å kjøpe sakser som vil vise seg å ikke kunne benyttes. Har lest gjennom litteraturen fra NJFF uten helt å kunne si jeg ble spesielt trygg av den grunn. Kjøpte siste boken til John Opdahl og der står det mye om bruk av saks, men lite om kravene som stilles for at saksa er lovlig i bruk. (Om noen kan henvise meg til hvor jeg kan finne informasjon om kravene som stilles for at en saks skal være lovlig, vil jeg bli svært takknemlig.)

 

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Det som står er vel bare kort og greit(?): Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke på en slik måte, og ha slik slagkraft, at viltet blir drept øyeblikkelig.

På mår står det ikke noe mer om hvor mye kraft som må til, hverken i forskrift eller rundskriv - man må som fangstmann selv passe på at fellene man bruker er sterke nok.

 

Mest utfyllende om hva som må til syntes jeg man finner her:

http://www.dirnat.no/jakt/fangst/

Og da aller mest i rundskrivet av Juni 2012:

http://www.dirnat.no/multimedia/52547/Rundskriv-juni-2012-Viltloven---utovelse-av-jakt-felling-og-fangst.pdf&contentdisposition=attachment

Link to comment
Share on other sites

Åtesaks for mår slår saman som ein bodygrip felle og skal brukast på lik linje som dei. Vêr veldig forsiktig når du spenner desse saksene, dei gamle eg har brukt er rett og slett skumle ! Agn fella ferdig før du spenner han... Ei saks tenkt brukt på bakken skal kasse si inn etter gjeldande regelverk,- 90 cm felleåpning og 30 cm tunnel inn til fella. Montering i treet, minimum 1.5m over bakken.

 

Det blir elles kravd ingen anna løyve enn grunneier for å bruke desse saksene. Voks er mest brukt for å halde dei intakte.

Slik eg ser så er nok Fangstutstyr.no dei einaste som sel slike over nett i Noreg, dei er dyre men held lengje ved rett bruk ! Tyskland er landa som framleis smir gode åtesakser, så søk gjerne litt der og...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...