Jump to content

Kastemaskiner


bass

Recommended Posts

De tipsene man pleier å få på dette spørsmålet er: "Vi har erfaring med og de kan anbefales".

Problemet er at ikke alt for mange har langvarig erfaring med mer enn ett merke. :wink:

 

Jeg har til gode å høre fra mer enn èn kilde at noen av de vanlige kasterene i Norge er elendige, eller evt. bedre enn alle andre. Samtlige "store" merker brukes med greit resultat som jegertrapkaster på baner rundt om. Valget er egentlig mye et spørsmål om pris og service/deler.

 

For dem som starter på bar bakke er det også vesentlig om det kan tilbys et sammenhengende system med kaster og akustikk med korrekt timer for konkurranser. Faktisk er det akustikkutstyr jeg har opplevd mest problemer med rundt på jegertrapbaner, ikke kastere.

Man kan også ta med i betraktningen at det gjerne skal kjøpes inn andre kastere senere (sporting/skeet). Det er ingen ulempe å ha maskiner fra samme leverandør slik at man bare har en sort av leamikk å forholde seg til for dem i laget som skal skru.

 

Her er noen av de mest aktuelle leverandørene for jegertrap:

Nasta - Fino Trading

Promatic - Hagleskyting.no

Duematic - Bjørns jakt og Fiske

Beomat - Holstad Våpen

Laporte - Laporte.biz

 

Selv har vi brukt trapmaskiner fra Nasta og Laporte, sportingmaskiner fra Laporte og Promatic og skeetmaskiner fra Laporte på vår bane i Åsane. De maskinene går et betydelig antall duer, ca. 500.000 stk i året totalt på banen. Basert på slik tung bruk over mange år ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale disse merkene. Når det er sagt må jeg jo straks tilføye at vi ikke har tilsvarende erfaring med andre merker... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har vurdert å ta i bruk kort på banen vår, men har ikke kommet så langt ennå. Litt av det som holder oss tilbake er at vi har utstyr fra flere leverandører, og det kompliserer bildet. Jeg mener at Promatic (som tok over elektronikkleverandøren Claymate) er langt fremme på dette feltet. Kjøper vi kortsystem så vil det sannsynligvis bli derfra, siden sportingbanene våre har controllere forberedt for deres utstyr.

 

Ellers så har nok både Brunlanes JFF og Løvenskioldbanen gjort seg noen erfaringer med bruk av kort etter hvert, men jeg husker ikke hvilken leverandør de bruker. Du kan ta kontakt med dem og forhøre deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da Verdal jff måtte ha ny akustikk, så falt valget tilslutt på systemet som Fino trading leverer. http://www.finotrading.no/Phon-O-Matic.html

 

Vi var også i kontakt med Jon. S. Håkedal (Hagleskyting.no), men vi likte ikke akustikksystemet vi fikk tilbud på. Når man starter en trap-serie, så er den første mikrofonen åpen helt til det smeller. Da skifter den over til neste mikrofon osv... Man kan altså ikke stå alene og skyte en hel serie fra samme stein, eller gå banen motsatt veg. Det går fint å skyte mindre enn 5mann, men man må taste inn antall skyttere før man starter. Dermed er det heller ikke bare å steppe inn om man kommer etter de andre har startet.

Dette systemet må være helt ypperlig i store konkurranser, men passer ikke til trening i en bitteliten klubb i Trøndelag.

 

Vi kjøpte derimot en super kaster fra Håkedal, og 3 vogner for å kjøre ut kastere til sti.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vi har både Nasta og Beomat trapmaskiner. Begge maskinene går veldig bra uten noen problemer.

 

Duematic vet jeg noen har hatt noen små problemer med, men ser ikke bort at det er feil bruk/innstilling av klubben.

 

Laporte og Promatic kjenner jeg lite til.

 

 

Når det gjelder akustikk, er det mye forskjeller.

 

Nasta sin endrer noe av innstillingene hver gang du trykker av stømmen på sentralen :(

Beomat mener jeg bruker canterburys sitt trådløst system, trenger ikke vær like lett hver gang å få til å fungere :(

 

 

Utifra de erfaringene jeg har, ville jeg kjørt Beomat kaster med et akustikk anlegg fra Duematic :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...