Jump to content

Kikkertsikte


Garjo

Recommended Posts

Hei

Er noen som har erfaring med disse kikkertsikte. Skal bygge meg reverigg i 6,5 og har tenkt å bruke et av disse to siktede. Nikon MCE 2,5 -10 x 50SF M il eller Zeiss Duralyt 3-12x50 med lys. Begge siktede selges hos xxl. Tips og erfaring mottas med takk.

NB!. Skal bruke 6,5 fordi jeg jakter i fjelldaler og vil bruke et kaliber som ikke er så sårbart for vind.

Link to comment
Share on other sites

Disse to siktene skal i utgangspunktet være i samme klasse, i hvert fall er de ikke så ulike i pris, men om de er optisk like gode er jeg usikker på gitt. Vet at Duralyt har fått endel pepper her på forumet, så om du søker på navnet, bør du kunne finne noe om den i hvert fall.

 

Har selv hatt en Nikon, men det var en "vanlig" Monarch, og den er hakket under. Helt greit sikte, men ikke i klasse med feks Zeiss Conquest.

 

Du har jo et glimrende alternativ i Zeiss Classic da. Glante på en 2,5-10x50 hos XXL forleden, men husker ikke om det var på Majorstua eller Trondheim! 5 990,- med tysk 4. Om du ikke må ha lys, er dette veldig mye sikte for penga. Dessuten er det også mer kompakt enn de to andre, både kortere og lettere, og optisk et par hakk over.

 

Et par ting å tenke på:

Synsfelt. Greit med så vidt synsfelt som mulig på lav forstørrelse. Liten sammenligning. Tar med Classic for moro skyld:

Nikon: 3,2 - 11,8 m/100 m

Duralyt: 3,2 - 11 m/100 m

Classic: 4 - 13 m/100 m

 

Altså fra høyest til lavest forstørrelse på hundre meters hold.

 

Lengde og vekt:

Nikon: 33 cm og 660 gram (har også lest 600)

Duralyt: 34,7 og 580 gram

Classic: 32,5 cm og 510 gram (525 med lys)

 

I tillegg kommer selvsagt optisk kvalitet. Men jeg har bare glant gjennom Classic av disse tre (har en slik... :wink: ). Og den har du jo i grunn ikke vurdert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...