Jump to content

M98, QRW og Heen-muffe: det kan godt fungere!


Okhotnik

Recommended Posts

Diverse diskusjoner her på forumet har vært inne på:

-brukbarheten av M98;

-om hvorvidt forskjellige typer kikkertmontasjer kan tillate av- og påmontering av kikkert uten endring av treffpunkt;

-om Heen-muffer faktisk gjør det mulig å bytte løp uten treffpunktendring, og også;

-om av- og påmontering av demper kan ha noe å si.

 

Vel, jeg har en 1938-modell M98, lett ombygget med Heen, QRW og Hausken, baneløp i 7,62x51, og jeg fikk nylig et jaktløp i 6,5x55.

Var på banen i går, og skjøt først inn 6,5-løpet med Norma Trainer, demper montert, rett i tieren på 100m.

Skrudde av demper, demonterte kikkert, skrudde ut 6,5-løpet og inn med 7,62en. På med annen kikkert, demper over på det nye løpet. Skjøt inn og tok 8-10 serier trening (med OK resultat - fine samlinger med 20 år gammel NATO).

Byttet så tilbake til 6,5-løpet, byttet kikkert igjen og flyttet demper tilbake. Første 3-skuddsserie ga 3 tighte tiere :D Og to skudd til med 9,1g Norma Nosler ga enda en tier samt en nier som nok var "brukerfeil". Så det var også veldig bra samskyting av trenings- og jaktammo.

Jeg sier ikke at dette er noen stor skytterprestasjon, og heller ikke at dette betyr at jeg er garantert samme resultat hver gang. Og selvsagt er det andre systemer som kan gjøre det samme, for eksempel Blaser.

Men jeg synes likevel det er artig at kombinasjonen M98-QRW-Heen-Hausken faktisk kan "levere varene", selv når man åpner for at alle variabler kan få mulighet til å gi utslag.

Skal absolutt gjøre det til praksis å skyte noen testskudd med 6,5x55 før trening med 7,62x51, og så avslutte med testskudd med 6,5x55 igjen, bare for å se om jeg kan overbevise meg selv om at dette oppsettet også er pålitelig over tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...