Jump to content

Laddata .223, Barnes TSX och VV N530/N540


Janne Å

Recommended Posts

Hej!

Är ny på Kammeret sedan några minuter och som ni ser är jag svensk.

Jag har sett att ni har mycket goda kunskaper om laddning av .223, och skulle behöva hjälp med att ta fram några ladningar i denna kaliber.

Jag behöver hjälp med att ta fram laddningar i .223 för rådjurs/rävjakt samt laddningar för träning.

 

För rådjurs/rävladdningen har jag tänkt använda följande komponenter

Kula: Barnes TSX 62 grains

Krut: VV N530, eller N540, efter era rekommendationer.

 

För träningsladdningen har jag tänkt använda följande komponenter

Kula: efter era rekommendationer

Krut: VV N530, eller N540, efter era rekommendationer.

 

Jag vore tacksam om ni angav min och maxladdning för de olika laddningarna.

 

Tackar på förhand.

 

Med vänlig hälsning,

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för välkomnadet och era svar.

Fick många tips att fundera över i den bifogade länken, det som just nu känns viktigast att testa i kulväg är Barnes TSX 62 grains som jaktkula.

 

Kommer nog även att testa Partizan 75 grains HPBT, Hornady 50 samt 60 grains V-Max.

 

Tror nog att VV N530 och N540 kan passa till dessa.

 

Går och väntar på bössan jag beställt, en Mauser M03 Extreme .223, reffelstigning 1:9, men man kan ju alltid börja förbereda sig, sen blir det bråttom...

 

Hälsningar,

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har brukt Winchester sin 64 grs pp kule på bukke jakt i høst og det har kun vært knall og fall.

Har ladet med N130 (20.5 grs) og i min Remington LTR gir det 960 m i snitt fart. Presisjon rundt 20mm...

En kule som virkelig er verdt å prøve. Som Kjell Olav nevnte i tråden sin er den utrolig billig og gir god effekt og presisjon....

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada opp noen win 64 pp til en kompis, utmerket presisjon, han har skutt en bukk med disse, imidlertid synes han ekspasjonen var noe sparsom. Farta på disse var 998 m/s, ladninga var 23gr N-530. COL 57mm

Dette ga ingen trykktegn i bøsja hans, og kune kansje gått opp litt, men prøvde ikke dette da presisjonen var utmerket som sagt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för era svar ang Winch 64 pp.

Får väl försöka testa denna kula och se om jag kan få till några bra laddningar.

Priset är ju helt ok och i samma nivå som Hornady V-Max.

 

Har annars fått bra resultat med Barnes TSX 180 grainare i min 30-06 Remington Mountain rifle.

 

Hälsningar,

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada opp noen win 64 pp til en kompis, utmerket presisjon, han har skutt en bukk med disse, imidlertid synes han ekspasjonen var noe sparsom. Farta på disse var 998 m/s, ladninga var 23gr N-530. COL 57mm

Dette ga ingen trykktegn i bøsja hans, og kune kansje gått opp litt, men prøvde ikke dette da presisjonen var utmerket som sagt

 

Har som sagt ladet disse til 960 m/s og den var ekspandert perfekt i det jeg har skutt med den.

Tror han burde vurdere ei anna kule om han ønsker mer ekapansjon.

Det er hovedsakelig ei kule for mat vilt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg lada opp noen win 64 pp til en kompis, utmerket presisjon, han har skutt en bukk med disse, imidlertid synes han ekspasjonen var noe sparsom. Farta på disse var 998 m/s, ladninga var 23gr N-530. COL 57mm

Dette ga ingen trykktegn i bøsja hans, og kune kansje gått opp litt, men prøvde ikke dette da presisjonen var utmerket som sagt

 

Har som sagt ladet disse til 960 m/s og den var ekspandert perfekt i det jeg har skutt med den.

Tror han burde vurdere ei anna kule om han ønsker mer ekapansjon.

Det er hovedsakelig ei kule for mat vilt....

 

Han har somsagt brukt de på rådyr, og det gikk rett ned. Han ønsket seg noe mer ekspangsjon alikevell. Det må sies at det var minimalt med kjøttskade på dette.

Men jeg er helt enig med deg, dette er absolutt ingen dumm rådyrkule.

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

win PP'en, hvor seint kan de gå før de ikke ekspanderer? noen som vet, jeg har ladet mine slik at de holder krav på 100 m, men allikevel.. de har en utgang på 2805fps i snitt, er dette nok til at de virker som de skal?

Jeg har måttet gått så langt ned pga treg hev arm på kvassere ladninger, kan være jeg har gjort noe feil men vet ikke hva det skulle være...

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

win PP'en, hvor seint kan de gå før de ikke ekspanderer? noen som vet, jeg har ladet mine slik at de holder krav på 100 m, men allikevel.. de har en utgang på 2805fps i snitt, er dette nok til at de virker som de skal?

Jeg har måttet gått så langt ned pga treg hev arm på kvassere ladninger, kan være jeg har gjort noe feil men vet ikke hva det skulle være...

 

Hva lader du med siden du får så lite fart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...