Jump to content

Sako TRG 22 - tilbehør


Thregg

Recommended Posts

Sako TRG 22 - Tilbehør

 

Jeg sitter å fyller ut søknad på en Sako Trg 22 i .308, i den sammenheng har jeg et par spørsmål jeg håper noen av mine mer erfarne forumkolleger kan besvare:

 

1.) Hvilke forhandlere bør jeg gå til når jeg vil kjøpe rifla? (tenker da leveringstid med mer).

 

2.) Hvor anskaffer jeg tilbehørsutstyr fra? (Har lett en del på nettet uten hell ang. dette)

Tenker da :

Lyddemper / rekylbrems

Sako's Originale tofot

Magasiner

Reserve / stålsikter

 

4.) Er det annet tilbehør jeg bør ha?

 

5.) Rifla har en "twistrate" på 1:11" - hvor mye bør kulevekta på denne være?

Link to comment
Share on other sites

1: den som kan levere, alternativt den billigstevom flere har den inne.

2: Enten nett, eller hos de som leverer. Dempere er det jo litt å velge i. Hva som er den "originale" demperen på en trg vet jeg ikke, men jeg ville valgt en ase utra om jeg skulle handlet nå.

Om du vil ha rekylbrems, så ville jeg sett på en vektor brems om ikke du absolutt skal ha trg brems. Trg bremsen er kanskje hakket snillere med sidemannen..

Om du ikke skal ha noe picatinnyskinne og ikke må ha original montasje ville jeg valgt en Spuhr sak i passe høyde. Minst mulig mikk mellom kasse og kikkert. Har picatinny selv, men det er pga ombyttbarhetsmuligheter til andre formål.

Tofoten er dyr, men det regner jeg med du allerede har sett og vurdert det til at det er verdt det...

 

Mtp på kuler, så går det sjelden feil med 155gr Scenar. Eller andre match kuler opp til ca 190gr. For å få mest ut av en .308 om du skal langt, det regner jeg med du skal, så er det få vanlige kuler som kan matche ballistikken til en 155gr Scenar i passe fart. 175gr Sierra mk funker det også, men dyrere...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Var ikke klar over at jeg var nødt til å kjøpe picatinny skinne utenom, av en eller annen grunn antok jeg det fulgte med.

Ja, jeg har sett at tofoten koster skjorta, men har lyst til å prøve noe annet enn Harris. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

2.) Hvor anskaffer jeg tilbehørsutstyr fra? (Har lett en del på nettet uten hell ang. dette)

Tenker da :

Lyddemper / rekylbrems

 

Den orginale rekylbremsen er merkbart mindre effektiv enn en Vektor, har hatt begge på Blaser T2en min og Vektoren er den som ble værende.

Den orginale demperen er vel en BR Reflex? den har de hos Artemis. Har TRG 42 demperen på Blaseren, litt tung men tåler mye.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Var ikke klar over at jeg var nødt til å kjøpe picatinny skinne utenom, av en eller annen grunn antok jeg det fulgte med.

Ja, jeg har sett at tofoten koster skjorta, men har lyst til å prøve noe annet enn Harris. :wink:

Man må jo ikke ha pic skinne. Peneste og "beste" løsningen er jo noe som går rett i sporet på kassa.

 

2.) Hvor anskaffer jeg tilbehørsutstyr fra? (Har lett en del på nettet uten hell ang. dette)

Tenker da :

Lyddemper / rekylbrems

 

Den orginale rekylbremsen er merkbart mindre effektiv enn en Vektor, har hatt begge på Blaser T2en min og Vektoren er den som ble værende.

Den orginale demperen er vel en BR Reflex? den har de hos Artemis. Har TRG 42 demperen på Blaseren, litt tung men tåler mye.

Det har jeg lurt på også, om det er br demperen som er "originalen", men så har AU bilde av en trg på esken til jet-z demperen, så er man plutselig usikker. Br er jo også fornuftig demper til skyting. Den er og på lista over dempere jeg kunne tenkt meg...

Link to comment
Share on other sites

Sako produserer sin egen demper, og som er den originale. Selv hadde jeg Ase Utra på min TRG og var veldig fornøyd med den. Grunnen til det var at jeg hadde de originale backup siktene og ikke kunne bruke teleskopdemper

 

Skal du ha en ny TRG med så mye original tilbehør vil jeg tipse deg og ta en titt på PGM sin Ultima Ratio, den ligger ikke langt unna i pris tipper jeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...