Jump to content

Skjære felle/kråkebås?


Akanozze

Recommended Posts

Feller av den typen virker fint, selvom jeg har laget den dobbel (slik at det er fri gjennomgang, og begge "dørene" smeller igjen samtidig, de er mindre skeptiske da), og med en annen utløsermekanisme slik at det blir tramputløsing. Her har skjærene generelt vært skeptiske til alt som er bundet fast, og altfor forsiktige til å nappe i åtet såpass at fella har løst ut, slik fella det er linket til er konstruert.

Link to comment
Share on other sites

Tegning har jeg ikke, fella har jeg bygget etter idéen i hodet. Skal se om jeg ikke kan lage en tegning på paint ( :oops: ) senere, og editere innlegget. Uansett, midt på fella, altså der bakveggen er på fella du lenket til, stikker det opp ei lekt med ei øyeskrue, med den oppgava å holde “dørene” oppe via en snor, når fella er satt opp. Disse to snorene holdes fast av en mekanisme basert på samme patent som musefeller; altså den “stanga” som holder bøylen (musefelle) nede i spent posisjon, holder her løkkeendene til dørene. Alt dette er utenfor selve buret for enklere oppsett.

 

Til den delen av musefellemekanismen der åtet vanligvis plasseres, er det festet en tråd, som herfra går ned i buret, og som igjen er festet til tramputløseren som er formet som ei slags bøyle rundt åtet. Når skjæra hopper på denne utløseren, skjer altså det samme som når ei mus løser ut musefella, bortsett fra at det er dørene som faller. Trampet som skal til for å løse ut fella, kan veldig enkel justeres ved å bøye og modifisere musefellemekanismen, slik at småfugler som eksempelvis meis og stær ikke løser ut fella.

 

Alt i alt en kronglete beskrivelse av en veldig enkel patent ;)

 

Jeg har ikke vært veldig ivrig med å sette opp fella, men det har vel blitt rundt 15 skjærer til sammen, tror jeg. Merk at skjærer, som andre kråkefugler, er intelligente og lærer fort. Det er dermed som regel ungfugl som går i fella, som er minst skeptiske, selv om første fugl gjerne er eldre fugl. De påfølgende to-tre fuglene er så godt som alltid ungfugl. Etter noen skjærer pleier det å være slutt på fangst for flere måneder.

 

Et annet tips er å la fella stå permanent åpen og en stund først, slik at skjærene venner seg til å finne mat der. Det pleier å gi mer uttelling når man først er i gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...