Jump to content

Patroner til trening / konkurranse


ZG47

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har gjennomført grundig testing av moderne stålpatroner til konkurransebruk som er villig til å dele resultatene med andre?

Jeg vil tro kvaliteten på de komponentene som en patron består av varierer noe fra produsent til produsent likeledes produksjonsutstyret, mao kvaliteten og jevnheten i produksjonen av de forskjellige patronene vil variere noe. Dette er sikkert et stort tema og grunnlag for mye synsing.

Jeg vil tro de fleste ønsker seg størst mulig jevnhet i treffbildet, minst mulig trykk i børsa, lav rekyl, at stålhaggelladningen ikke skader pipene ++ At de forskjellige patroner kan gi ulike treffbilder i ulike våpen / løp / choker er noe alle vet, likeledes at mange våpen har løp som ikke plasserer treffbildet der siktebildet tilsier.

 

Det finnes mange patroner på markedet og mange skyttere som gjør seg sine egne vurderinger basert på treff eller bom på en god eller dårlig dag, men jeg regner med at kanskje noen har tatt dette mer på alvor og testet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Innen dette tema så er det ganske mye synsing, var med å gjøre noen teste på 24G stål.

 

Hastigheten varierte en god del ca 1580 fra den raskeste. Til 1240 som tregeste. Men alle lå på det jevne rundt 1350 f/s

Det jeg la mest vekt på var egentlig de med minst mulig avik (snittet av 5 skudd)

Tror det var Clever, NSI og Gamebore som var de jevneste.

 

Nå skal det sies at hastigheten, etter min mening ikke betyr så mye før en snakker om hold fra 40m og utover. Hvis børsa peker dit du ser så treffer du uansett;)

 

Når det gjelder spredning så er dette et enda mere omdiskutert tema, siden vi er verdensmestere til og snakke om choker å pipeborringer osv osv................…

 

Dette MÅ prøves i DIN hagle. Å sammenligne resultater som du da etterhvert blir fortrolig med.

Siden du da blir tryggere på deg selv, å vet hva som skal til. Så blir det mere treff også.

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for respons!

 

Dersom det samme spørsmålet hadde blitt stilt om blypatroner så hadde nok foreligget nok tester, men det er ikke så mye å finne når det gjelder stål.

 

Det er interessant at Gamebore er ganske jevn og tydeligvis er en ok patron - noe de fleste mener som bruker den.

 

Mange takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...