Jump to content

Avtrekk til Howa 1500


macchiato

Recommended Posts

Goddagen, godtfolk!

 

Jeg sliter med avtrekket på Howa 1500'n min. Kosta på børsa en avtrekksjobb da den var ny, men nå er det verre enn noensinne. Har ikke lyst til å koste på enda en børsemakerjobb, i tilfelle det også skulle vise seg å være bortkastede penger. Så jeg har da to spørsmål:

 

Hvordan fikser jeg eventuelt dette selv, og hvor finner jeg info om det?

 

Hvilket avtrekk burde jeg eventuelt kjøpe for å bytte ut det gamle, og hvor kjøper jeg dette?

 

Kan tilføye at jeg har byttet stokk, fått lagt pipa fri og beddet børsa. Etter å ha kostet på såpass, så er jeg mildt sagt interessert i å få den god å fyre av også, ikke bare god å holde i :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet finnes det Timney og Rifle-Basix. Jeg har Rifle-Basix beskrevet i denne tråden. Hvem som er best vites ikke men jeg tror det er billigere å kjøpe et nytt enn å besøke børsemaker hvert år.

 

Hmmm... hva måtte du ut med for det avtrekket, da? Avtrekksvekt, justeringsmuligheter? Jeg kommer til å montere på et Timneyavtrekk i løpet av dagen, så tilbakemelding kommer. Lurer på om Timney er mer jaktavtrekk enn Rifle-Basix, uten at jeg egentlig vet dette.

Link to comment
Share on other sites

Rifle-basix kom på 149$ inkl frakt = 745 kroner + mva = 931 kr avhengig av $-kurs.

Det finnes to avtrekk, ett med avtrekksvekt 2-2,5 lbs og ett på 16 lbs. Det er justerbart, men som det står i manualen:

If you PERCEIVE trigger needs re-adjusting, remove barreled action from stock, confirm firearm is UNLOADED, have 5/64”

and 1/16” allen hex wrenches and CALL.

Går sikkert an å finne ut av selv, her til lands må vi uansett holde oss selv ansvarlige for våre handlinger :)

-

-

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i et Timney-avtrekk i dag.

 

Enkelt å skifte sjøl. Bare å kappe :shock: av litt på sikringsfløyen, og skru det på plass med 1 - en - skrue :D. Enkelt var det også å justere til ønsket vekt. Kryp fantes ikke. Howa'n ble rett og slett slik ei rifle skal være nå, med godt, direkte avtrekk på ca. 1 kilo. Gleder meg som et barn til å dra på bana i morra :wink:.

 

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder, til hjelp for andre som skal bytte avtrekk på howa, men det var såpass liketil å få gjort, at jobben ble liksom ferdig før jeg fikk rigget til kameraet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En gammel tråd, men vet noen hvor jeg bestiller Timney avtrekk på nett?

 

Noen som har dårlige erfaringer med Timney eller Rifle Basix, evt kjennskap til begge to og kan si noe om hva som er best?

 

Howaen min kryper og kryper...

Link to comment
Share on other sites

Cabellas.com har Jard avtrekk til Howa og Vangard, de er etter min lille erfaring av meget høy kvalitet (jeg påstår vesentlig bedre en det jeg har prøvd av Timeny). Hele greiene er av stål og "innmaten" er ordentlig polert, så du slipper aluminium i avtrekshuset. Mener det koster ca.140$ plus porto og moms inn i Norge. Det blir muligens noe dyrere enn de avtrekkene som er nevnt tidligere i tråden her, men du får vel det beste som er å oppdrive til en Howa 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått Riflebasix WTHBY-V v i posten, og montering var latterlig enkelt.

 

Førsteinntrykk

1: Det ser ut til at jeg har sluppet unna mva og toll da pakken bare dumpet i postkassen uten verdiangivelse på utsiden

2: Superenkelt å montere. Tre skruer av - tre skruer på. Ferdig.

3: Det er ikke tre veis sikring, og sikringen låser ikke sluttstykket. Spiller ikke så mye rolle for min del.

4: Avtrekket er lett og mykt, med ørlite kryp. Langt bedre enn forrdige avtrekksjobb. Angrer på at jeg ikke bare bestilte med en gang...

5: Er vel egentlig fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...