Jump to content

Oppbevaring av MEIR en 5kg krutt


JeGeir

Recommended Posts

Slit med at eg til stadigheit ligg over dei tillate 5kg krutt og til tider og dei 5kg krutt oppladda i amunisjon. Tenkte å formulere et brev til brannsjefen, for å finne ut kva krav som kan stillast til oppbevaring av eks. 15-20kg krutt(røyksvakt krutt i orginalforpankning).

 

Nokon som her erfaring med kva krav som stilles?(branntekniske) eller som har prata med brannvesene om problematikken?

 

Korleis skal vi regne på tennhetter? 0,1g pr hette? eller? hender det ligger 20k tennhetter på ladderommet...

Link to comment
Share on other sites

Hjelper dette deg noe?

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/eksplosiver/Oppbevaring-av-eksplosiv-vare/

 

som henviser til

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20020626-0922.html#map007

 

Jeg snakket bare løst om dette med brannsjefen i en annen kommune enn den jeg bor i, og han kunne ikke svare på stående fot, men sa at de satte pris på en telefon om man oppbevarte 'betydelige' mengder krutt hjemme, så de hadde litt kontroll på hva de kunne forvente ved en eventuell utrykning til adressen.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Som aktiv skytter så går det med ca 12kg pr år med røyksvakt krutt.

DFS selger kartonger med 6x1kg så når pakken er i hus så er det å lade opp så man har 5 kg eller mindre att i emballasje, og resten som amo..

 

 

Har ingen problem så lenge leveringstidene er såpas korte.. men det hadde passet mye bedre om regelen sa 6kg.

slik at det stemmer med emballasje som blir levert.

Link to comment
Share on other sites

I romjula kom eg i kontakt med et par brannmenn som var ute å godkjennde et lager for oppbevaring av fyrverkeri. Eg spurde dei angåande krutt problematikken min... men ingen av dei hadde erfaring med teamaet... og henviste meg til brannsjefen. Tenke eg tar meg en telefon til brannsjefen i morgen.

 

Linken til dsb var ny for meg... men gav ikkje noko meir svar. Håpte at en kvan her inne er godkjent for oppbevaring av meir en 5kg... og kunne gi nokre peikepinnar på kva krav som vart stilt. Regner med fleire av oss har meir en 5kg ståandes en gong i blant...

Link to comment
Share on other sites

§ 8-2. Tillatelse til erverv av eksplosiv vare

<....>

 

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

Vil dette si at en alle som ønsker å ladde ammo må søke politiet før å oppevare krutt til eget bruk?

Link to comment
Share on other sites

Den linken stemmer med det jeg før har hørt (fra lokal Brannsjef).

 

Dette er det altså opp til din lokale Brannsjef å avgjøre (i de små mengder det her er snakk om), han/hun vil uansett heller se at de vet hva som foregår / kan gi råd som gjør tingene sikkre, "enn uforvarende få dritten i trynet ved eventuell husbrann" (Sitat slutt :wink: ).

 

Det jeg snakket med brannsjefen om var varer av betydelig farligere karakter enn røksvakt krutt (Komponenter til og hjemmeproduksjon av drivstoff til dieselmodellflymotorer, og det er ikke diesel det er snakk om som drivstoff).

 

Uansett:

1: Rom uten eller med minst mulig elektriske komponenter (spesielt varmeovner o.l. var helt uaktuelt, men dette gjaldt væske/gass).

2: Ikke samling av komponenter som kunne påvirke hverandre (les helst ikke tenhetter i samme rom som krutt, eller med god avstand imellom).

3: Planoversikt av huset med avmerket det/de rom / område de farlige komponentene oppbevares. (Vedlegg til søknad).

4: Branvarslere i og utenfor farlig område, helst type samenkoblet med brannvarslere ellers i huset (Anskaffet jeg dengang på anbefaling av Brannsjefen, kjekt å ha uansett hvordan man ser på det).

5: Husk å søk om oppbevaring av brennbar/eksplosiv vare på xx antal kg utover lovens frigrense. (Slik at man ikke bruker opp lovens fritak på dette, kjipt om man søker og så kan man ikke oppbevare ei flaske lynol i huset).

 

P.s. Politiet sender en videre til Brannsjefen, så en må ha oppbevaringsløyve i orden før politiet gir noen ervervs tillatelser (i følge forrige Lensmann her). Forøvrig virker det være endel lovverk som går inn i hverandre på dette punktet, røyksvakt krutt er vel frigitt opptil 5kg? av gangen om man har våpenkort, uansett så er det kun svartkrutt som man fortsatt må søke på, da man ellers normalt har våpenkort på våpen til røyksvakt krutt.

Man må vel være medlem i Norsk svartkrutt union for å kunne erverve svartkrutt her til lands (og så er det dette med oppbevaringen da).

Vedrørende oppbevaring av særdeles farlige stoffer som man ikke har lov til å ha i bolighus, fikk jeg beskjed om å bygge ei bod i hagen (om mengden var stor nok, måtte boden gjeres inne. Om boden måtte gjeres inn fikk jeg ikke ha den i boligfelt).).

Link to comment
Share on other sites

Ok... håpe bransjefen svarer i mårga og at han kan gi nåkre peikepinnar på kva som må gjærst for å få ei godkjenning for meir en 5kg.

 

Dieselmodellflymotorer... og heime prod. av drivstoff... hørest ut som et tema neste gong ej treffe dej vingemutteren! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prata med bransjefen i komuna... og DSB var konklusjonen gangske grei.

 

For oppbevaring av krutt utover 5kg gjeld dei generelle reglane for oppbevaring av sprengstoff klasse NEI.

 

For å få godkjent min forespørsl på 15kg røyksvakt krutt, må då krutte oppbevares blant annet etter følgandes kriterie:

 

Ikkje i bustadhus

15kg krutt gir sikkerhetsradius 60m

Motstå innbrud i 20 min

Monteres alarm(treng ikkje utrykning frå vaktselskap, men skal være sirene/lyd som varsler)

Monteres gjerder rundt lager (må regnast som permanent oppveringslager for eksplosiver)

osv.

 

Meir kan lesast her:

http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-si ... sjeid=7980" target="_blank

 

Eksempel på lager som kunne godkjennast var stål konteinere og enkle bygg av mur.

 

I praksis er det samme rettningslinjer for oppvering av kruttet som for dynamit. Inskjerping av reglane kom i 04.01.10. Då vart det opp til DSB å godkjenne all lagring av eksplosiver UTENOM pyro efekter opp til 500kg, som foretas av komunen.

 

DSB's beste råd var å inngå avtele med skytterlaget... som somregell allereide har dette godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje eksisterandes problem.. ?? trur det er mange som sit på meir en 5kg krutt her.

 

Trur neste år budsjett me ryk... først kjøpe småbruk (1,5mil) for å få 60m sikkerhetsone rundt konteineren... så konteiner... trur eg går for en 40 fots (2500$)... plass til ladde utstyre med då!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...