Jump to content

Lyddmper på mini 14?


shoot4fun

Recommended Posts

Bestilte tidligere i år mini 14, og den har ankommet importør. Nå er det store spørsmålet om jeg skal få de til å montere lyddemper. Målet er å redusere rekylen. Har lest at den automatiske ladingen kan feile ved bruk av Lyddmper, og er derfor usikker på hva jeg skal gjøre. Stål eller titan? Håper på ivrige synspunkter i julestria :-)

Link to comment
Share on other sites

En halvauto i 223 sparker ikke akkurat som en vill hest, men en demper vil nok redusere bevegelsen i skuddet en del. Problemet med demper på halvautoer er at de veksler hardere pga økt gasstrykk, en form for gassjustering kan være en fordel. I ekstreme tilfeller kan det gi dårligere funksjonering, men om en Mini er plaget med det vet jeg ikke. Med standart oppsett og lovlig løpslengde tviler jeg på om det blir et problem, det er vel heller økt slitasje du bør tenke på.

 

Vekten av demperen har ikke noe å si der, det er kun et spørsmål om totalvekt og balanse. For mengdeskyting er stål/titan å foretrekke, for jakt og moderate mengder skyting vil alu holde i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Null problem med demper på mini 14.

Ingen særlig bakblåst å tenke på.

Men man burde justere gasstrykket så den ikke veksler så hardt.

Velg en lett demper som bygger kun fremover, så du kan beholde forsiktet.

Jeg valgte Hausken alu og tenker at denne holder i massevis.

Gjenging og gassjustering ble gjort hos Vaagsland.

Link to comment
Share on other sites

Synes det fungerer helt greit med demper på mini14, men noe bakblåst er det jo. Men jeg opplever det ikke som så fryktelig ille.

Har prøvd litt ulike gassport størrelser, oppjusterte nylig fra 0.040" til 0.045 (fungerer greit både med og uten demper).

IMG_4131.JPG

 

Pleier ikke bruke skytebriller på jakt, så laget meg en skjerm som kan tres over okularet på kikkerten. Klippet til ev myk gummi i samme farge som rifla, fungerer greit og sitter godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mini-14 Tactical Rifle med ca 41 cm løp, og en A-Tec CMM-6 ståldemper.

Under normale forhold synes jeg ikke bakblåsten er noe problem. Unntaket er når våpenet er nypussa og jeg har vært litt lemfeldig med tørrpussing i etterkant, eventuelt ikke tørka av det som børsa har svettet ut. Da kan det kjapt bli en del artige seanser med svarte flekker over hele trynet, til overraskende stor forlystelse for de som måtte være i nærheten :)

 

På børsa mi øker utgangshastigheten med en 4-5 m/s sammenlignet med uten demper, samt at treffpunktet detter ca 15 knepp ned. Men samlingene krymper jevnt over til halvparten av det jeg får uten demper, så totalt sett er det veldig god stemning hos meg ihvertfall.

 

Det største problemet jeg har hatt (det er ikke VELDIG stort) er at det hender at børsa ikke lader ny patron, en god gammel FTL (failure to load). Dette skjer konsekvent med mine 5-skudds jaktmagasin, begge de to jeg har. Når jeg plugger i det 20-skudds magasinet som fulgte med børsa, så går det helt greit. Har bytta til Wolf rekylfjær som er litt sterkere for å se om det hjalp; det hjalp litt, men ikke helt. Børsa veksler tilsynelatende veldig godt, pælmer tomhylser ut med stor entusiasme som normalt er, men innimellom så får den ikke med seg en ny patron inn i kammeret.

 

Har ikke fått noen forklaring på hva som kan være feil. Jeg TROR at det kanskje kan være at økt trykk i glidekassa presser ned på patronfølgeren i 5-skuddsmagasinene på feil tidspunkt, og at dette gir en FTL, men er ikke sikker. Har vurdert å ofre et av de to 5-skudds magasinene jeg har, og mekke litt på det. Bore opp noen hull i patronfølgeren for å "ventilere" nedover litt bedre, og se om det hjelper noe. Men aner egentlig ikke... :?

 

Justerbar gassport kunne kanskje også hjelpe, men orker ikke styre med det ennå ihvertfall. Og hvis det er økt trykk i glidekassa som er årsaken (som jeg tror pr nå) så vil ny gassport sannsynligvis ikke hjelpe i det hele tatt. Tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...