Jump to content

Hylseseparasjon .32 S&W long wc, kulens vegger kvar i hylsa


Ken Adams

Recommended Posts

Fikk problemer i dag med walther GSPn, fikk en hylseseparasjon, der ca 1cm av bunn fulgte med ut av våpnet, resterenda satt igjen i kammeret.

Vel hjemme i garasjen viser det seg at ca 6-7mm av kulens vegger sitter igjen i hylsa i kammeret.

Med litt rå vold fikk jeg ut kuleveggene og resten av hylsa.

Virker som om det muligens er kulens nedre del som var igjen i hylsa. Det er en S&B 100grn wc det er uthulet i bunn av kula så det er vel egentligen en WC HB men det står kun WC på esken med kuler.

 

Hylsens historie er ukjent, da jeg surret litt med merkingen har jeg nå tatt ut noen av kulene i samme eske for å sjekke ladingen og det er 1,9grain med N310 som er brukt. Dette er ihht Lapua maks.

 

Er forsatt nybegynner med hjemmelading, men jeg kan vel regne med at hylseseparasjonen er grunnet for hard lading. Eller bör jeg se etter andre og/eller flere feil her?

Link to comment
Share on other sites

1,9grain N310 på 100grain WC kule vil jeg kalle HOT og i grenseland, med litt mye krymp også så kan kanskje ting skje.

 

Minnes at standard lapua ladning med 98grain HBWC er på 1,5 -1,6 grain, ca 780 til 800 fot/s

 

Bruker selv 98grain HBWC med 1,5 grain N310 i min Hammerli 280 og Matchguns MG4, glimrende felt ladning.

Link to comment
Share on other sites

1,9 gns VV N310 md 100 gns WC kule ,satt til normal settedybde, er en klar overladning i en GSP! Da VV publiserte ladninger for sin 98gns wc kule for .32 S&W L WadCutter, anga de ladninger far 1,5 til 1,7 gns 310. Ladningen med 1,7 gns ble ansett som drøy kost for rene blowback-våpen.

Ken: hvor har du fått ladedata fra som angir hele 1,9 gns 310 bak en 100 gns wc kule i .32 s&w L? GSP er en ren blow-back, og eneste måten å få full (ikke bare sprekk) hylseseparasjon er ved overladning. Da kleber den fremre myke del av hylsen til kammeret og bakre del blåses ut av trykket.

 

1,9 gns VV 310 og 100 gns wc-kule frarådes på det sterkeste, i et halvauto konkurransevåpen. I en Manuhrin revolver derimot kan det gå an.

Link to comment
Share on other sites

Lapua opplyser at disse ladningene er testskutt i et "test barrel", vanligvis er det i en låst receiver, altså ikke i en halvauto-mekanisme uten låsing.

 

Problemet er ikke at ladningen på 1,9 gns VV310/100 gns wc gir overtrykk, det er det ulåste sluttstykket som gir problemet. I en moderne solid revolver kan man trolig gå enda litt høyere enn 1,9 gns, det er vel mer hva hulbaseskjørtet tåler som avgjør.

 

Men hvorfor lade til max?. 32 S&W L WC-patronen ble tatt i bruk på 1980-tallet spesielt med tanke på 25 meters grovpistolprogrammet, altså vårt VM-grov program.

At noen her hjemme vil bruke denne patronen til feltskyting i grovfelt er en helt annen sak.

 

Vil påstå at en WC-kule er uegnet til skyting på de lengste feltholdene våre. I Sverige, som jeg sokner litt til, har man for mange år siden innsett at til felt bør man bruke en lettere rundneset kule til feltskyting med .32 S&W L. Da med kulen satt ned i hylsen, med en col slk at patron funksjonerer og går i magasinet.

Noen her hjemme har i den senere tid forstått det svenskene innså for noen år siden...

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av mitt forrige innlegg, så ante jeg det. :lol:

Gå heller for en rundneset kule på 80 - 90 gns. Husk riktig diameter til GSP. De vanligste rundnesede kulene i dene vektklassen er tiltenkt .32 ACP, og har da for liten diameter. Din kulediameter til GSP bør nok være innen området .312" - 315". Slike blykuler kan du støpe selv, eller kjøpe fra kommersielle hjemmestøpere.

 

Med kule i den laveste vektkategorien får du en flat, fin kulebane, for de lengste holdene i grovfelt. Da har du et klart fortrinn fremfor wc-kule-skyttere!

 

Rundnesede kuler kan gå like bra, eller bedre enn wc-kuler. Fordelen med wc-kuler ligger mest i de fine hullene de kutter i papirskiven, etter min mening.

 

Og rundnesede kuler sliter mindre på gummimatter i forheng på innendørsbaner, og kutter mindre i gummibånd på elektroniske skiver.

Altså: rundnesede kuler i .32 S&W L har kun fordeler....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...