Jump to content

Tips til ladedata 308w-nosler e tip 150grn


OnklMartin

Recommended Posts

Ser i boka mi at jeg lada de kulene med 43 gr N140 krutt.. Har dessverre glemt og notere ned hastighet. Jeg hadde 1.3mm i fri flukt

disse står også i lade manualen til VV..

 

168gr TSX Barnes 71,0mm N140 40.0gr 739ms 44.1gr 812ms Hentet fra VV Manualen.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke ta skjermbilde og vise dataene når jeg har lagt dem inn i Quick Load, men kan jo si hva resultatet ble her, med maks ladning i Vihtavouris tabell. Nå står det TSX der og ikke TTSX, men vet ikke om det utgjør noen forskjell.

 

Uansett, her er dataene jeg la inn:

Kaliber: .308 Win

Maks kammertrykk: 4 150 bar (pmax er vel det, tror jeg)

Løpslengde: 57 cm (T3 Lite har vel det?)

Patronlengde: 71 mm

Kule: Barnes TTSX BT 30878 168 grs

Krutt: Vihtavouri N-140

Mengde: 44,1 grs (113,1 % fyllingsgrad - fullt?)

Kammertrykk: 5 017 bar

Hastighet: 842 m/s

 

Dette er en ladning jeg overhodet ikke ville brukt. Den er på "rødmerkinga over rødmerkinga" i programmet (på 4 150 bar).

 

Det kommer til og med opp en advarsel: "This load exceeds maximum average pressure! !Do not use this load! Warning: About 13,1 % compressed charge!"

 

Nå skal en aldri stole helt på Quick Load, og det er vel et amerikansk program. Amerikanerne liker å være på den sikre siden, så det kan jo hende det er "forsiktig satt opp", men likevel, her ringer alarmbjellene hos meg. I hvert fall når det ser ut til å være såpass mye over det forsvarlige i følge programmet.

 

Ville nok heller prøvd meg på maks 40 grs (102 % fyllingsgrad). En streifer opp i "rødmerkinga" da og, men kammertrykket blir "bare" på 3 650 bar, og hastigheten blir 773 m/s. Tror jeg ville begynt på 38 grs selv. Da er man på trygg grunn. Fyllingsgraden her er 97,4 %, kammertrykk på 3 142 bar og hastigheten 739 m/s.

 

Med forbehold om feil!

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt 150 grs homogene kuler i .308w.

 

Siste taler har ett svært godt poeng. Fortsatt mange som ikke ser skillet mellom massive og blyfylte prosjektiler. Lengde er for mange ett bedre sammenligningsgrunnlag enn vekt. Da ser en med sine egne blå/brune/grønne at ei blyfylt 180 grs kule er litt kortere enn ei massiv 150 grs kule.

 

En 150 grs Nosler E-tip i en 308 får du med de rette kruttene over 900m/s med og gjennomtrengning som alle massive kuler - helt fantastisk. Jeg tør hevde at en 308 med 150 E-tip er tett på like effektiv som en 300 mag med 180 Accubond.......

 

Til spørsmålet - du gjør nok ikke mye feil ved å prøve fra 40 grs. Når du er på eller akkurat rundt 800m/s er det på tide å bremse litt.

 

168 grs kula er forøvrig ikke den som er anbefalt til 308/300WSM og 300 Mag. Der har de laget 165 grs kula med kortere buttere nese for at du ikke skal måtte stjele så mye volum i hylsa i patronene som sliter med begrensninger i magasinlengden.

168 grs kula er for 30-06/300Wby og de andre lange magnumene.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha mest mulig oomp med den kule er Hodgdon CFE 223 det desidert beste kruttet!

 

Gir 900m/s + i normale løp. Min noe tilårskommede og halvrustne gamle Sauer pipe skyter ett magasin + den i kammeret så hullene henger sammen med denne kombinasjonen.

 

Begynn på 49 grs - max hos hodgdon er ca 51 grs. I Lapua hylser som er tunge og solide er maks i rifla mi ca 50,5. Med Win hylser kan jeg gå opp 1-1,5 grs. Hastigheten er i området 3000f/s(915m/s)

 

Jeg sier du skal begynne på 49 grs - da pipa mi har langt kammer og tillater 74-75mm patronlengde. I 308/260/7-08 osv gir det ganske mye mindre trykk og tillater mer krutt i patronene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...