Jump to content

.470 NE Ladninger


blundby

Recommended Posts

I tillegg til ladedata fra ladeboken (alt om krutt har ikke .470 data merkelig nok) der det brukes MRP, 140-160 krutt har jeg funnet frem funnet at folk lader med følgende bak 500gr woodleigh sp. Jeg leter etter en ladning som ligner mest mulig på norma fabrikk african PH med woodleigh 500gr.

 

RL 15 (85 gr med filler) klassisk som ligner orginal Cordite ladning.

Norma203b (89 gr med filler)

VV N150 (91 gr uten filler)

Norma 204 (103-104gr)

MRP (109.5 grain)... En som hadde åpnet en norma african ph, veid kruttet. Synes det lignet veldig på MRP... Ladeboken lister 112 grain MRP for å få 2100+m/s men..

VV N560 112 grain (mye etterbrenning...fireball, forfatter lite fornøyd)

 

Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 103grs 204 til Woodleigh SP og 101grs til FMJ i den .470 jeg hadde.

Min var regulert for Federal ammo.

 

Prøvde MRP, men 110grs pluss er sterk kost. Jeg synes i alle fall den ble vel hissig i børsa mi..

 

Lave ladninger med filler er noe herk. Synes 103grs var et kurant kompromiss ned fornuftig trykk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Jeg for min del fikk ikke mer enn 620 og 630 m/s ut av mi, den hadde 24" piper.

 

På pakken så strår det vel at patronene skal gi 660m/s..

 

I praksis så vil man havne lavere med hjemmeladninger om man skal holde seg til samme trykk som fabrikkpatroner. Det ER en forskjell på hva slags krutt de benytter - jeg har ingen annen forklaring på det..

 

En .458 win mag som "alle" liker rakker ned på til tykkhuder har samme prestada som .470 viser i praksis. Hvorfor den ene er så mye bedre enn den andre kan man derfor spørre seg om!

 

.470 funker i allle fall på elefant, liten tvil om det. Skitt jakt blundby!

Link to comment
Share on other sites

.458 win mag har vel vist seg å være litt for hissig (trykk) til å være optimal i ekstrem varme. Ellers er den vel ihvertfall fabrikkladningene identiske. Er jo et genialt kaliber for å slippe store låsekasser. Mye rare myter i forhold til virkning av ulike kalibre..

 

Tror nok det skal gå an å få til 660 m/s med normalt trykk men en må vel sikkert bruke tregere krutt (som MRP eller 560). Jeg vet ikke hvor kresen Krieghoffen er enda men tipper det er mest sannsynlig at den regulerer med samme hastighet som fabrikk... Men det kan jo hende norma african PH heller ikke kronograferer i mer enn 620-30 m/s i reelle våpen (23.5 tommer pipe) som jeg har...

Link to comment
Share on other sites

204, 103,5 grains skal gi 620 m/s er nok en fornuftig ladning dersom den regulerer.

 

114 grain N560 (666m/s)-

118 N560 (682m/s) Er også opplyst innenfor akseptable trykkverdier. Testet i Heym med 25.5 tommers løp. Så det skal ikke være noe problem å få nok fart... men 560 gir mye munningsflamme og det er kanskje et tegn på dårlig forbrenning?

Link to comment
Share on other sites

Trege krutt må ha løpslengde for å forbrenne, ellers så fyrer man for kråkene..

 

Reduserte ladninger med disse kuttene er heller ikke bra!

 

Du bør kjøpe deg boken Shooting the british double rifle, av Graeme Wright.

Les den perm til perm - to ganger - så kan du sette i gang for alvor.

Den sparer en noe hodebry, og gir grunnlag for sikker lading i disse gamle kaliberne!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir egentlig meninsløst å forske ut ladninger om vinteren..

 

Ta å vent til varmen kommer på sommeren, og la et par patroner ligge i hattehylla bilen ei stund mens du er på banen, så får du ammunisjon med afrikatemperatur. Litt satt på spissen det her, så ikke la de ligge for lenge, det er ikke såå varmt i afrika.

 

Det er tildels stor forskjell på hastigheten - her er det ingen tabeller og fasiter - du må rett og slett måle hastighetene for å finne det ut.

 

Jeg har litt testing å foreta på 9,3x74R i drillingen, men det må rett og slett vente til sommeren så jeg får reelle ladninger. Om vinteren kan man generelt legge på litt på ladningen, men det betyr ikke at man får tilbake den farten man hadde på sommeren med samme trykk..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...