Jump to content

Acorn viltkamera og mac?


marius87

Recommended Posts

Kjenner ikke til eller har noen erfaring med dette kameraet.

Hva er det konkret du ikke får til?

- Laste over bilder og video?

- Benytte deg av funksjoner som er på CD - for Windows?

- I såfall; hvilke funksjoner?

 

Om det kun er snakk om bilde/videoredigering - er alt du trenger allerede på maskinen.

(iPhoto / iMovie)

Link to comment
Share on other sites

Acorn-kameraene kommer med en applikasjon som kjøres på en pc og genererer en oppsettsfil som lagres på kameraets minnekort. Jeg tror ikke denne applikasjonen kjører på mac. Du kan sikkert få lånt deg en ordentlig (fnis) pc for å kjøre oppsettet, eller så kan du faktisk gjøre det meste rett på kameraet, tror jeg. Det er sikkert fullstendig mulig å kjøre en windowsinstall på macen din også.

Link to comment
Share on other sites

Starter med en påstand først: "Alt bare virker på en MAC"

Med det så menes: det meste som skal leses av eller skrives til (f.ex. foto/video-kamera, minnebrikker, printere og det meste av USB samt. andre ISO-standarder) - er "plug and play".

 

Videre er det en fin Soft.-pakke som kommer ferdig installert på maskinen som kan hjelpe deg langt på veg - hva angår "multimedia" type lyd/bilde/video.

 

La oss si at det viltkameraet du har kommer levert med en CD. Legg den tilbake i esken, og glem den. Den virker ikke på din MAC. (med mindre du installerer Windows på maskinen din, men det skal vi ikke snakke om nå;)

 

Kameraet kom trolig med eller uten en USB-kabel. Om ja - du kan koble den til din MAC. Om ikke - bilder/video lagres på en minnebrikke. Denne kan stikkes inn i din maskin (SD-brikke) eller ikke. Om ikke - sett brikken i en kortleser (USB) og koble denne til din MAC. Har du ikke en USB-kortleser, må dette anskaffes eller lånes.

 

Hva angår selve kameraet, så har jeg ingen kjennskap til dette eksemplaret, men regner med at de fleste funksjoner kan styres på enheten. (m.t.p. instillinger, mm.) Du skriver "MMS" - da er det mulig det også finnes en web-tjeneste du kan benytte deg av...?

 

Håper dette hjelper deg litt videre. Skal Google kameraet ditt jeg og poste det på denne tråden om jeg finner noe...:)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Starter med en påstand først: "Alt bare virker på en MAC"

Mja..

La oss si at det viltkameraet du har kommer levert med en CD. Legg den tilbake i esken, og glem den. Den virker ikke på din MAC. (med mindre du installerer Windows på maskinen din, men det skal vi ikke snakke om nå;)

 

Han trenger å kjøre software for å generere oppsettsfil som må ligge på roten av SD-kortet. Å lese bilder ut fra kameraet er ingen sak. Oppsettsfila er ikke en ren tekstfil, men en binær fil.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke ment som noe ufint/utakknemlig fra min side.

 

Setter derimot stor pris på at folk gidder og svare.

 

Men tok det litt for gitt at når jeg nevnte innstallasjon(riktignok i post nr 2 fra meg), eksluderte det bilde visninger.

 

Nok om det, Uansett my bad.. :winke1:

 

Slik jeg forstår den skiten jeg har kjøpt må det innstalleres en setup og utav det skal det komme et oppsett som så skal legges inn på minnekortet. Men den setupen funker da tydeligvis ikke på mac

 

Skjer ingenting når usb kobles til mac en, bortsett fra at minnekortet åpnes.

Og får ikke styrt det står bare mass storage.

Link to comment
Share on other sites

Ingen skjede skadd...

Hva med å sette opp minnebrikken fra menyen på kameraet. Setup - format - osv. tror jeg det het...

Når dette er i orden, skal den kunne ta bilder og bildene blir lest på din MAC Data-computer. (mulig det ikke skjer via USB-kabel,

men om du tar brikken ut av kameraet - og kobler det til din maskin via en USB-kortleser, [eller SD-slot i maskinen,

om du har en ikke så alt for gammel maskin] så burde alt virke.)

Bortsett fra muligheten til oppsett av MMS da...

 

Forstår dette er frustrerende. Vi har alle vært der før og sikkert også siden. Men en må prøve.

Vanskelig å stå/sitte på "sidelinjen" med ønske om å forklare hvor lett dette er...i teorien:)

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår den skiten jeg har kjøpt må det innstalleres en setup og utav det skal det komme et oppsett som så skal legges inn på minnekortet. Men den setupen funker da tydeligvis ikke på mac

 

Korrekt, du må kjøre et program som tar deg gjennom oppsettsprosessen. Dette programmet kjører antageligvis bare på windows. Du kan enten få windows på macen, eller låne deg en datamaskin de fem minuttene det tar. Jeg tror den lager to filer, en som inneholder det vanlige oppsettet (filstørrelse, video/ikke video, følsomhet, etc) og en som inneholder mms-oppsettet). Mitt kamera er 100 mil unna, så jeg får ikke sjekket om du kunne sette opp mms rett på kameraet, men jeg tror kanskje du kan det. Uansett må du ha et sim-kort UTEN pin-kode i kameraet. Skal du ikke bruke mms, trenger du ikke pc. Da kan du sette opp alt i menyen på kameraet. Forøvrig er jeg ganske fornøyd med det kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

 

 

Fikk lånt meg en windows og satte det opp etter instruksjonen på keepguard.no

 

Men i de rutene man skal fylle ut skal det stå = tegn foran ?

 

Som dette:

Chess:

URL=http://mms

APN=mms.netcom.no

IP=193.209.134.133

Port=8080

 

Foran port og gateway osv?

 

Eller betyr det bare at det er det som skal stå der?

 

Har selvfølgelig chess kontant og det sto jo ikke på forhåndsinnstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...