Jump to content

trøbbel med barnes 200gr LRX???


Forsetlund

Recommended Posts

Hei, kjøpte meg en eske Barnes LRX 200gr i 30 cal, for lading i en 30-378 wby mag.. Kulene ble ladet til ca 950m/s

Riflingen i løpet er 1/10 (samme som anbefalt av Barnes)

 

Gledet meg stort til å teste disse på banen, skulle jo være virkelig gull til langholds-skyting....

 

Problemet er jo bare at disse kulene kaster, og treffer blinken på tvers... kjempespredning...

 

Noen som har vært borti problemet? Evnt løsninger??

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som de trenger raskere spinn ja - de er jo laaaange, ser 175gr utgaven også krever 1:10 og de er jo en god del kortere. Har også vært borti samme problem med lyddempere som ikke er helt rette. Eller kanskje du har skutt ut pipa di - holder ikke mange skuddene med 30-378, spør meg - har brent bort mange kg med AA8700 til liten nytte egentlig i mine yngre dager ;-)

Link to comment
Share on other sites

he,he ja, klar over at levetiden kan være "noe kort" men løpet har ikke rundet 100 skudd enda, så jeg bør ha noen igjen :) og er vel neppe noe caliber som klarer å sende denne kulen raskere?? så hvorfor har Barnes laget den da? Misforstå meg rett, jeg vet at denne kula tilsvarer jo 250gr blykule når det gjelder lengde, så kan hende Barnes har bomma litt på riflestigning... at det kanskje burde vært 1/11 evnt 12....

 

Jeg burde jo ikke bekymre meg, har en Interbond 180gr som går som fy, og er mer enn nok trøkk til alt som går rundt her i landet ihvertfall :) men, irriterende ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er kun med tyngre kuler det er noen merkbar forskjell fra andre 300 magnumer, jeg skjøt kun 220gr Sierra MK. MYE mer fornuft i å gå opp til en 338 Lapua eller 338 RUM hvis du vil sende tunge kuler langt og raskt - med 30-378 fyrer man stort sett til kråka som det heter ;-)

 

Sannsynligvis har du skutt ut løpet ditt før du er ferdig med å utvikle "godladningen" ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tror det er lite å gjøre for å få kula stabil når den først viser at den ikke er det. Ved å øke hastigheten kan man forlenge avstanden før kula tipper men den vil gjøre det. Testet med 105gr i 243win og 1:10 stigning. 920m/s tippet kula på 70m 1000m/s så tippet den på 120m.

Link to comment
Share on other sites

He,he ja, jeg som tenkte feil vei med stigningen :) Mye mulig at det er mye fyring for kråka med 30-378, men har ikke sett noe 30 cal som sender ut kulene raskere, enten det gjelder 100 eller 200 gr :) Og strengt tatt så er det jo like lite fornuftig enten det heter 338RUM, Lapua eller Cheytac for den sakens skyld :) Men, morro er det :)

 

Og Amax`n er jo egentlig kurant, men har hørt at den er eksploderende, og ikke ekspanderende ;)

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjelder utbrenning av løp, er det veldig mange meninger, kommer selvfølgelig mye ann på hva slags krutt en bruker blant annet, og en del langholds-skyttere i usa bruker H-1000 og hatt løp som har holdt 1800 til 2200 skudd, alt etter hvor hardt de er ladet, varmskytting, pussing osv...

 

Noen som har hatt veldig dårlig holbarhet eller??

Link to comment
Share on other sites

30-378 brenner betydelig mer krutt enn f.eks 338 Lapua - og det i et mindre kaliber, og mye av det til ingen nytte - det er svært liten fordel med 30-378 fremfor f.eks 300 RUM og 300 WBY - 300 wm også for den saks skyld, spesielt i normale løpslengder og kulevekter er forskjellen knapt verdt latterlig løpslevetid , mye ekstra bråk og blåst samt latterlige hylsepriser. Dette har jeg testet ganske mye, da jeg har skutt og utviklet ladninger i alle nevnte kalibre i "gamle dager".

 

Ikke la ikke det hindre deg i å kose deg med børsa, men når løpet ditt har takket for seg kommer du ikke til å kamre det nye i 30-378 ;-)

 

Ang. holdbarhet - det er IKKE mange som bruker dette kalibret rundt omkring i verden, men 30-378 trives klart best med nær maks ladninger med krutt som AA8700 (som vel ikke er å skaffe lenger) eller andre div. 50BMG krutt, tipper VV N570 er ok. Skal man lade 30-378 med krutt som H1000/MRP2 osv til lavere trykk så vil løpet holder lenger - men da er det iallefall ingen poeng med 30-378 lenger.

 

Med ladningene som gikk best etter min erfaring så begynte jeg å merke løpsslitasje etter ca 500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

hmmm skal ikke være skråsikker jeg, men ut ifra hva jeg har lest og sett av ladedata og tall er det jo mye mindre forskjell på 338 lapua og 30-378 enn 300wm og 30-378...

blant annet 338lapua med 200 grain kule, 980m/s

300rum er nede i 930m/s med 200 grain kule

30-378, med 200 grain kule 960m/s mens du må ned i 155 grain kule i en 300wm for å få samme farten...

Og joda, det er klart at hylsene er dyre, nesten 30 kr stk... mot ca 24kr stk for lapuan

 

så det er klart vi snakker om 4-5 kr forskjell pr patron, og i de amerikanske forumene jeg er med i, er faktisk 30-378 på full fart inn igjen, mest pga bedre krutt typer, og ikke minst kuler som takler høyere hastighet, og det er jo bra :)

Og den 25mm tykke selvanviser stålplata mi, er ihvertfall ikke enig i at det er liten forskjell på kaliberne, på 350 meter må vi kritte plata for å se innslaget etter 300, mens det blir 1cm dype krater etter 30-378... 180grain i begge rifler..

 

Misforstå meg rett, 338 Lapua, 300RUM, 300wm er alle gode langholdskaliber, og det er jo egentlig "flisespikkeri" det vi snakker om nå :) men akkurat dette med løpsbrenning er jo selvfølgelig et tema, og må følges med på :)

Link to comment
Share on other sites

i følge Barnes hjemmesiden er den tyngste ttsx kula i 30 cal 180gr og 1,480 tommer

mens LRX 200gr 1,624 tommer, er jo lange kuler begge to, og bygd opp på samme lest, men ikke helt samme kule :) Hvis ikke det er tsx du mener da? uten den blå tuppen? den er i så fall 1,500 tommer

 

Men det er jo akkurat derfor jeg lurer på hvorfor dette skjer, for alle disse tre kulene er satt opp til å trenge 1/10 eller raskere løp, men kaster alikevel...

og jeg får nydelige samlinger med 180gr, og løper er som sagt, aldri varmskutt, ca 80 skudd, og ingen slitasje eller spredning med andre ladninger...

Får en følelse av at 200gr LRX ikke er helt bra balansert, eller at det burde vært en 1/9 eller raskere kule...

Link to comment
Share on other sites

Neida alle kuler passer selvfølgelig ikke i alle børser, og hadde jeg for eksempel hatt problemer med litt for stor spredning, hadde det vært greit... men hadde lyst på den kula he,he men, får vel bare bite i et surt eple, og kjøpe noe annet :) Noen som vil ha 30stk 200gr LRX billig?? he,he :)

Se om ikke jeg bare finpusser 180gr interbond kula, holder jo til alt som er egentlig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...