Jump to content

svart elg hund.


aimin

Recommended Posts

Hei. Er kommet i startfasen til å kjøpe hund valget mit har havnet på svart elghund. og har da lest endel ang nes på nett men har mange spørsmål som eg lurer på. Håper att noen der ute som har svart elghund kan svare meg på dette.

 

1. Er nes Barnevennlig/ familievennlg (mye motstridende)

2. Er denne rasen Egenrådig eller lett å ha med å gjøre (mye motstridende)

3. Er hunden Letttrent.( er uerfaren)

4. Hvor gammel bør valpen vere før eg starter preging/jakt trening ( driver med hjortjakt)

5. Hvor gammel må valpen vere før den blir med på jakt.(hjortjakt)

6. Er ikke så veldig glad i hår, hvordan er pelsstell og håring. Veit att hår blir det. men det er mengden eg tenker på.

 

Håper på svar og andre tips. Er som sagt ny ang jakthund.

Link to comment
Share on other sites

1. NES ER barne familivenlig. De som påstår noe annet har ikke NES.

2. Hva er egnrådighet. Nes er en hund som sammarbeider, i gamle rasebeskrivelser sto det at den er stri. Det er fjernet. Hunden er myk, arbeidsvillig, og lett trent. Men er veldig fokusert på oppgaven den har.

3. Se over

4. Skal den bli ettersøk godkjent, må blodspor delen taes før den presenteres for Hjort. Vis ikke. Kan du starte fra dag 1.

5.Se over.

6. Daglig er pelsen problem fri. Lite røyting og lite drit. Men i røyteperioden er det som alle spiss hunder "tonnevis med hår"

Link to comment
Share on other sites

1: JA

2: Lett

3: Jo mer tid du bruker sammen med hunden i skogen mer lærer du og det samme gjelder hunden. Dere leser hverandre bedre. Det vil lønne seg og ta et bandhundkurs også og samt meld deg inn i elghundklubb i nærheten av deg nå.

4: Start forsiktig når valpen er liten. Jeg har selv norsk grå og hadde henne med på jakt når hun var 4 1/2 mnd og felte elg for henne.

5: Svar over.

6: Vil tro er mindre en min norsk grå.

Start tidlig med og finne deg valp. Ring til dem som har kennel og forhør deg om valp og jeg anbefaler du ringer og ikke sender mail. Jeg skulle ha meg NES men fikk ikke tak i noe så det ble norsk grå på meg og angrer ikke.

http://www.elghundforbundet.no/?side=236" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for svar. Har mange spørsmål som vil komme etter hvert som eg leser meg opp på dette. Eg er og ute etter tips og triks som eg bør og ikke bør gjøre. Som sagt er eg uerfaren når det kommer til jakthund og det er vel muligt å ødelegge en hund også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...