Jump to content

Hvilket slipesett/bryne er anbefalt?


dell

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et bryne/slipesett.

Har akkurat fått interressen for kniver og har foreløpelig kjøpt 2 spyderco kniver. Begge med vg-10 stål.

Hvilket utstyr trenger jeg egentlig for å vedlikeholde eggen på disse og mine fremtidige kniver??

Alle forslag mottas med stor takk. Handler gjerne fra utlandet..om noen har noen konkrete anbefalinger(link)

Link to comment
Share on other sites

Til vedlikehold er det vanskelig å ikke anbefale Spyderco Sharpmaker. Da kan du tilogmed bryne serraterte egger skikkelig.

 

Jeg bestilte mitt sett fra bestknives.com, men så og si alle de store nettbutikkene har den. Og XXL for den saks skyld, hvis du vil handle norsk.

Link to comment
Share on other sites

Jo, bare hyggelig.

Men det er verdt å merke seg at Sharpmakeren er dårlig egnet til å reprofilere blader, slik at dersom du har en eggvinkel som er for høy risikerer du å holde på i dagesvis. Derimot er den fantastisk til vedlikehold av eggen.

 

Jeg ville også anbefalt å prøve å få tak i de ekstra "Ultra Fine" brynene, dersom du er interessert i polert barberbladegg.

Link to comment
Share on other sites

+1 på Ultrafine staver, ting blir veldig veldig skarpt med disse :twisted:

 

Til reprofilering, fjerning av mye stål, så funker det ganske ok med diamantbryne som festes til stavene med strikk e.l. Da får man lett en eggvinkel som passer med vanlig bruk av Sharpmakern.

Ellers er en Tormek eller annen elektrisk slipemasking kjekk hvis mye stål skal bort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...