Jump to content

Forsterking av stokk?


seawolf

Recommended Posts

Har liggenes en grei valnøttstokk som jeg har lyst å sette på min Ruger M77 / 35 Whelen (original Ruger stokk).

I dag er det montert en "plastikkstokk" på den, som selv om den er lett og fin, er langt fra lydløs....

 

I området mellom magasin og avtrekker aner jeg en liten sprekkdannelse og lurer på hvordan jeg kan forsterke dette.

Hvis jeg forborer og så skrur inn en gjennomgående messingskrue i passende diameter og deretter filer den flush på utsidene av stokken, vil det kunne være en brukbar løsning?

 

Jeg er ingen finmekaniker eller handyman, men enklere operasjoner som denne kan jeg "kanskje" prøve meg på...

 

stokk005.jpg

Link to comment
Share on other sites

I en av stokktrådene til Raudnakke så diskuteres dette såvidt.

Noen bruker tyntflytende lynlim, andre tyntflytende epoxy. Kommer litt an på hvordan sprekken er. Vil tro lynlimet trekker bedre inn i små sprekker.

 

Jeg prøvde begge deler på min Marlin 1895 - nå kom jeg på at det er på tide å sjekke ståa på hvordan det ser ut.

P1000817.JPG

Link to comment
Share on other sites

Plastisk tre fra Casco burde funke, hvis du blander i en dært mørk beis vil du kunne matche fargen bedre, hvis det er av betydning.

Vet ikke, men tror ikke du burde bruke "dødt" superhard-herdende komponenter da en trestokk sveller og krymper litt, men dog minimalt ved temperatur og fuktighetsforandring.

Plastisk tre inneholder en mix av trespon og lim, har selv reparert vannskadd parkett med dette og det holdt hvertfall gull!

Link to comment
Share on other sites

Den stokken så ikke mye beddet ut på bildet iallfall.. Du kan nok slipe vekk mesteparten av treet i området og heller putte inn beddepasse eller epoxy istedetfor. De fleste limproduktene som finnes vil lage en mye sterkere forbindelse der enn det treet opprinnelig kunne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...