Jump to content

Valg av rifle


Jaktfanatiker

Recommended Posts

Hei!

Er en forholdsvis ivrig jeger, og vurderer sterkt å kjøpe meg ei ny rifle. Har en Howa mod. 1500 i kaliber .223, men denne kan jeg da som dere skjønner ikke jakte elg og hjort med. For øyeblikket låner jeg derfor en Mauser M98, og har lyst til å investere i ei rifle jeg kan eie selv. Etter en del fram og tilbake har jeg kommet fram til at jeg har lyst til å kjøpe en Sauer 202 Classic Synth, er det noen her som har noen tips?

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke blitt feil med Sauer 202 :)!

 

Det finnes en realt lass med gode børser å velge mellom, men Sauer 202 Classic Synt har jeg hatt selv, og det var ei knallbørse. Solgte den for å kjøpe gitarer, noe jeg forsåvidt ikke angrer på, men savner den børsa så å si daglig. Kjøp den i 6,5x55 eller .30-06 og bygg på med et løp i 9,3x62 etterhvert. Da har du storviltvåpen så det holder i mange år! Eller... IKKE kjøp den i 6,5x55. Kjøp den i 9,3x62 og kjøp et sauerløp fra skytterlaget i 6,5x55. Sparer tusenlapper på det ;).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Vi får se hva det blir til, om jeg bygger på med grovere kalibre etterhvert. Tror nok jeg går for 6,5x55 som første løp, fordi jeg kan kjøpe treningsammunisjon veldig billig gjennom skytterlaget. Hadde jo selvsagt vært moro med 9,3x62, men skal jeg ha noe større går jeg nok for 30-06, det har jeg nemlig ladeutstyr til fra før av! Så hadde vært artig å prøvd å lade noen skikkelig heftige skudd! Men tror du at det er helt bortkasta å kjøpe 30-06 når man allerede da har 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt bortkasta kanskje, men 6,5x55 er vel sett på som universalkaliberet, og du kan vel skyte alt av vilt i Norge med det. Skulle jeg hatt et til kaliber ville jeg personlig gått for .300 winmag eller større. Men det går kanskje ikke i samme rifla, det vet jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...