Jump to content

HK 770 eller HK 940 trenger hjelp


kilden

Recommended Posts

Litt av poenget med ett forum er jo at alle kan ta del i læringsprosessen. Så dette er jo ikke spesielt nyttig for resten av oss som kansje er interesert i våpen generelt og kansje HK sine sivile spesielt.

Dette er sagt i største vennlighet og jeg er ikke sur eller vill framstå som noen wannabe mod. eller noe.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

hei jeg ser her att det jo er fult berretiget att jeg ikke går ut i plenum med med mine tanker om våpenet, så den legger jeg meg flat for.

 

mine problemer..

 

når jeg kjøpte våpenet så var hele sluttstykket smørt inn med mye tykk fett grease, jeg tørpusset og brukte et tynt lag med olje

 

rifla veksler veldigt hart og den har mye rekyl, jeg hadde forventninger om att den ikke ville ha særligt med rekyl..

 

muligt att jeg ikke har klart og sette sluttstykket korrekt sammen men det ser bra ut i forhold til original manuales som jeg har.

 

det er endel friksjon i opperering av sluttstykke sleide lader så jeg ser for meg og ta frem fint smergel og stryke forsiktigt over..

 

fikk et råd om att det er begrenset med størrelse vekt på kikkert på disse, da det ikke er så mye gods i toppbeslaget så rekylkreftene

vil kunne jobbe løs og skadde innfestingen av original feste slottene.

 

jeg har ettermarkedsfeste på min rifle dvs en weaver skine som festes i original # slottene og så festes kikkert med weaver ringer.

 

har noen vurdert om det kan settes en mindre demper på rifla uten og foringe halvautofunksjonen..

 

 

vel så får forhåpentligsvis diskusjonen starte opp.

 

mvh Kilden

Link to comment
Share on other sites

Noe kan jeg hjelpe med;o)

 

Sjekk at du har buffergummi med blikk intakt i bakenden av låskassa. Den skal være der! Sjekk samtidlig at når du har sluppet frem sluttstykket at det er >0 mm gap mellom sluttstykkebærer og sluttstykkehodet. Det skal være opperom der.

 

Det holder med litt lett olje på sluttstykkebærer med sluttstykkehode for å få ting til å fungere.

 

Hvis du synes den veksler hardt og mye rekyl så skift rekylfjøra, jeg er ikke sikker men tror du kan tilpasse en fra AG 3?

 

Ellers stemmer det at støvdekslene til disse børsene ikke tåler den tyngste optikken over tid, jeg bruker aimpoint på min.

 

Demper vil jeg fraråde, det blir for høyt arbeidstrykk og låserullene på sluttstykkehodet vil ryke først.

 

Børsa mi har og litt friksjon når jeg trekker tilbake sluttstykket men det beror vel mere på at det blir dradt fra sia så det blir "skeivtrekk", jeg bruker bare godt med olje der.

Link to comment
Share on other sites

Problemene jeg har hatt med min:

 

- 3 avtrekkermekanismer har sluttet å fungere pga at stanga som går fra avtrekkeren og løser ut hanen har knekt. Løsning- fant en brødkniv som hadde samme godstykkelse og filte ut en ny.Laget den en halv mm lengre og fikk dermed også bort det meste av "trykkpunktet" i avtrekkeren. Vanskelig å bore et 1,5mm hull i 2mm gods men det går.

Etter endel forskning på hvorfor denne feilen skjer har jeg ikke funnet årsaken men jeg har funnet ut i hvilken sammenheng det skjer. Ved "finskyting" med boltrifle har jeg den vanen at etter skuddet har gått slippes ikke avtrekkeren frem igjen med en gang. Når jeg da har gjort det samme med autoen har stanga knekt. Det må altså bli en hard belastning på stanga hvis den står i fremre posisjon mens sluttstykket jobber

 

- Stanga som returfjøra ligger rundt knekt med det resultat at børsa ble et hel.... å få demontert. Sjekk for all del etter sprekker der de bittesmå splintene går igjennom. Løsning: 6mm rundtstål (Den orginale er hul) og en dreierbenk

 

- Dekselet over gummibufferen sprekt i stykker. Brukte den noen 100 skudd uten med det resultat at den " spiste" gummibuffere. Fant et blikk hos blikkenslageren og klipte og bøyde til et nytt. Nå ser man knapt på bufferen at børsa har gått ca 500 skudd siden

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med børsa men har alltid med meg en ekstra avtrekkermekanisme, returfjærstang og komplett sluttstykke når jeg reiser til utlandet på jakt.

Har ellers hørt om endel sprekte toppdeksler pga tung kikkert så der ville jeg ikke satt på en tung tysker.

En kamerat har samme børsa . Han monterte demper( husker ikke hvilken) med det resultat at børsa slutta å fungere så da ble det smellforsterker og Sordin i stedet

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min HK770 helt ny på 90 tallet.Hadde tilgang på Nato ammo.Med forsvarets ammo hiver børsa mi hylsa 20 meter+.Det er direkte ubehagelig å sitte inne i skivebua med en ivrig halvauto skytter og 10 skudds magasin når utkastet er slik :D

Har målt boltgapet og ingenting har forandra seg på det målet siden rifla var ny.Målt med følerblad.

Denne mekanismen er jo en "delayed blowback" med mottrykksriller i kammret og er i utgangspungtet en AG3 mekanisme.AG,n hiver også hylsa langt.

Har skutt ca 2000 skudd med min 770 og aldri hatt matefeil eller trøbbel på annet vis.

Har også en SL7 som er kjøpt brukt og skutt et ukjent antall skudd med før jeg fikk den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tror ikke du finner en klar definisjon på max antall gram fanta_a. Jeg har søkt litt rundt selv og lett uten å finne noe men noe på størrelse med aimpoint 9000, eller sikter i 2-7, 3-9 eller 1,5-6 x 20-42klassen skal gå bra, jeg bruker Aimpoint nå og har hatt 1,5-6x42 på uten problemer.

 

Jeg tror ikke du får noe trøbbel med at støvdekslet svikter før du monterer noe tungt ala langholdskikkert eller noe med stor lysåpning til måneskinnsjakta og i tillegg skyter mye;)

 

Har vel litt med produsent og, har hatt kinaprodusert 1,5-6x42 som veide mer enn 3-12x56 Zeiss..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...