Jump to content

Swift A-frame ekspansjon i rådyr


fettern

Recommended Posts

Det som er interesant er kuler fra 250 grain med god konstruksjon, ønsker å finne en som åpner raskt i bløtt vev og samtidig holder greit sammen. Harde kuler med 90% restvekt ekspanderer ikke godt nok ved skudd bak bogen på elg, og skudd i bogen med vilje ønsker jeg ikke, "man skal jo ikke skyte i maten" som en på laget sier...

 

Ladet opp 300 gr A-frame til elgjakta, men det ble ikke avfyrt skudd der :roll: Derfor tok jeg med 375'n på rådyrjakta i forrige uke, det ble tre bukker. Alle skutt bak bogen og det ble store og fine sårkanaler. Jeg ble overrasket over at A-frame ekspanderte så fint i rådyr.

 

Det minste utgangshullet var på størrelse med det lokket som sitter i lokket på en snusboks hvis dere skjønner hva jeg mener, dvs der man legger porsjonssnus som er brukt.

 

Mine ladninger er moderate, er ikke kronografert, men kvalifisert gjetning er ca. 700 m/s. Det lengste holdet var 150 meter og det var utgangshullet på denne som var som lokket i snusboksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen rådyr med 250 grain i 9,3x62. Utg hastighet ca 770-780 m/s. Har ingenting å klage på i forhold til effekt. Hullene blir (som nesten alltid med dette kaliberet) svært fine med lite ødeleggelse og blodutredelse.

 

Har også skutt noen villsvin og elg med samme kombinasjon. Har funnet kula en gang i en elg.

SwiftA-Frame2438grain.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...