Jump to content

Foringsautomat som reveåte?


Eperse

Recommended Posts

Ja. Har en slik automat som har vært i drift som reveforer innimellom. Funker greit til småpelletert hundefor. Men- er det kaldt og snø foretrekker jeg heller å bløte opp ei bøtte med hundefor i varmt vann, og så dynge denne grøten ned i snøen og la den fryse fast til ei skikkelig blokk som reven kan jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Reven eter ikke foret fra automaten da, det er bare en beholder med en motorisert spreder under, som blir drevet av batteri- og via timer sprer ut en liten dose for ett gitt antall ganger i døgnet- til valgte tidspunkt. Foret ligger da strødd i en ganske vid sirkel på bakken. Og reven har litt jobb med å lete og plukke. Automaten kan f.eks fires opp i ett tre, og foret blir spredd rundt på bakken under treet.

 

 

 

EDIT: Rettet litt på ei formulering som kunne misforstås... byttet "bare" mot "f.eks"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den automaten i dag på biltema, relativt billig i forhold til andre plasser, men må ærlig innrømme det var et impulskjøp. Men no får eg se ann neste steg. Lage stativ eller fire automaten opp i et tre. Tanken med en slik automat er å slippe å gå på åta så ofte. Regner med jeg nå slipper å traske så ofte opp, slik at åta blir urørt store deler av vinteren. Men alt kommer jo ann på hva reven selv synes om slike innretninger..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

ET RØR ER GODT NOK

Et meterlangt kloakkrør festet til en kjepp, kamuflert med greiner og gras og skrått nedover i snøen. Fylt med pellets, kamuflert og nedover i snøen og med lokk på toppen, så holdes foret alltid tørt.

Jeg har satt ut en slik og har også måket snø oppover, fylt med greiner bakom slik at reven må grave seg inn på den sida av haugen hvor jeg ser den fra vinduet.

Har ikke hatt besøk ennå, men har stor tro på den: a) ingen deler som lukter b) ingen bevegelse, lyder c) "passiv" foring ved hjelp av bare tyngdekraften d) mye for i røret gjør at stadig påfyll er unødvendig e)nedre ende hvor foret ligger graves ikke så lett fram av katter hvis det er en del snø over, og f) reven finner mat ved å grave i snøen  slik den er vant til ellers

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...