Jump to content

Søke om flere pistoler i samme kaliber som tjenestemann


ErlingK

Recommended Posts

Hei, jeg er helt ny her på kammeret.no og ganske ny når det kommer til våpen sivilt.

Jobber til dagelig i forsvaret, noe som jeg har gjort i 6 år nå.

Har skutt en del med div tjenestevåpen, men den eneste grovkaliberpistolen jeg har skutt med er Glock 17.

Jeg har også akkurat meldt meg inn i en pistolklubb, for å få skutt litt mere.

Jobber med noen som har søkt om pistol på bakgrunn av at de er tjenetemann.

Har hørt at det var vanskelig å få innvilget søknad på kal .45 da dette ikke er standard kal på tjenestevåpen i vanlige avdelinger.

Selv har jeg funnet 2 stk 9mm pistoler jeg ønsker å kjøpe.

Som tjenestemann har man jo mulighet til å anskaffe opp til 3 våpen.

Og siden det var vanskelig å få innvilget kaliber som ikke var standard tjenestevåpen,

må det kanskje være mulig å få 3 våpen av kal som er samme som standard tjenestevåpen.

Noen som har erfaringer eller vet mere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror du finner at hvor lett/vansklig dette er, er relatert til ditt lokale våpenkontor.

iht. lovverket, virker der ikke være noen kaliber restriksjoner utover kaliber 50 som begrenser ditt valg av kaliber i håndvåpen.

 

Våpenforskrift

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

 

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

 

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

 

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

 

Lov om personell i forsvaret

§ 3. Definisjoner

 

Med militært personell menes befal, vervede mannskaper og vernepliktige.

 

Med befal menes yrkesbefal, avdelingsbefal og kontraktsbefal.

 

Med yrkesbefal menes befal som er fast tilsatt i Forsvaret.

 

Med avdelingsbefal menes befal som er gitt tilsetting i Forsvaret frem til fylte 35 år.

 

Med kontraktsbefal menes midlertidig tilsatt befal i Forsvaret som ikke er avdelingsbefal.

 

Med vervede mannskaper menes tilsatt militært personell som ikke er befal.

 

Med internasjonale operasjoner menes enhver operasjon i utlandet som krever bruk av militære styrker, og som er godkjent av norske myndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...