Jump to content

Sako M591


Jegern73

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg kikker litt på en Sako M591 i kal 243. Våpenet skal i følge selger være strøkent.

Løp er kappet og gjenget (15*1) for demper.

 

Noen formeninger om hva verdi er?`Ukjent antall skudd som er gått gjennom...

 

Takker..

 

 

Om dette er Classicen som står på finn, av kjent forumbruker så mener jeg denne er verdt satt pris, utvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

På den Sakoen bør du være obs på to ting. Kort løp og .243 win er ikke optimalt om du skal utnytte patronen. Hvis jeg ikke husker feil er det slapp twist på løpet (1:10??), noe som betyr at du ikke kan skyte tyngere kuler enn 90-100gr.

Et .243 løp med ukjent antall skudd kan være utskutt. 1000-2000 skudd tar liv av løpet. Skal du betale 5-6 for rifla bør du minimum få med 308.løpet tenker jeg. Personlig synes jeg gamle Sakoer er overpriset til de grader :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slappe ladninger? Det tok meg ca.1500 skudd å kværke min Sakopipe i .243 win. Jeg har også prøvd fra full løpslengde og ned til 47cm (som den gangen var det magiske tallet på løpslengde), og 47 cm gir lite fart og mye munningsglimt/trykk. Egentlig ganske meningsløst for en minimagnum som .243win.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg gitt meg med ekstrem lading som sakoen min var vitne til i starten. Slappe ladninger har du vel ikke når hetta ramler ut i magasinbrønnen ved ladegrep? :shock:

Personlig merker jeg ikke nevneverdig forskjell på 57cm kontra 45cm løp med tanke på munningsglimt. Mulig demperen sluker det aller meste. Men er ikke uenig med deg i at et så kort løp ikke akkurat løfter frem patronens fulle potensial. Men jeg gikk for en kort og hendig rifle og det fungerer for meg :) NB! Sikkert store forskjeller på sako løpene også.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takker for svar :)

 

Er offshore så vil prøve i løpet av dagen. Men ser det referes til "ikke optimalt ut av patroner" grunnet kort løp og twist .. Mest sannsynlig blir det fabrikkammo, så hvor stor praktisk betydning under jakt vil dette ha? Om kjøp blir det påsatt A-tec Maxim.

 

Ble nesten litt skeptisk her når det i tillegg snakkes om utskutt løp...

 

Tenkeboksen :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takker for svar :)

 

Er offshore så vil prøve i løpet av dagen. Men ser det referes til "ikke optimalt ut av patroner" grunnet kort løp og twist .. Mest sannsynlig blir det fabrikkammo, så hvor stor praktisk betydning under jakt vil dette ha? Om kjøp blir det påsatt A-tec Maxim.

 

Ble nesten litt skeptisk her når det i tillegg snakkes om utskutt løp...

 

Tenkeboksen :forvirra:

 

Dette er det ikke nødvendig å gå i tenkeboksen for. Løp å kjøp! Her er min .243win med 45cm løp og hausken demper men har nå maxim på den

normal_DSC01559.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...