Jump to content

Sakos bjørnefamilie. Noen tanker om den?


morten0

Recommended Posts

Hei hei.

 

Laget en post her inne for en stund siden angående kjøp av ny rifle. Fikk mange gode råd og alternativer. Sako var en av dem.

Var hos den nærmeste våpenforhandleren og kjente på en del forskjellige våpen. Browning X-bolt, Rem 700, Ruger Hawkeye, Sauer 202, Blaser og Sako.

Likte egentlig alle godt, men Sakon virket meget bra. Glatt gange på bolten og beste magasinløsningen av alle riflene.

 

Var egentlig litt giret på Ruger'n før jeg kom i butikken, pga kontrollert mating og utkast, men dette har jo også Sako 85.

 

Prøvde Sako 85 Hunter, Finnlight og den rustfrie utgaven. Dessverre så hadde de ikke inne noen av riflene i bjørneserien.

Lurte derfor på om noen har noen erfaringer å dele om bjørneserien (Black Bear, Grizzly, Brown Bear og Kodiak)

De virker som svært hendige børser. Åpne sikter, uttagbart magasin, kontollert mating. Ja, det meste av det jeg er ute etter.

 

En ting til:

Noen som vet hvordan Sako 85 fungerer under tøffe værforhold. Tenker helst da på vinter. Snøstorm, sludd og alt mulig annet dritt som naturen kan servere deg.

Vet jo at Ruger M77 blir mye brukt på Svalbard, kunne Sakon også bli brukt der med like mye hell?

 

På forhånd takk.

Vennlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner godt til både Ruger og Sako. Er Ruger fan, men foretrekker nok Sako da de er mer ferdig ut av esken. Som svar på spørsmålet ditt mener jeg ja, Sako vil nok fungere like godt. Begge har bevegelig, og fjærbelastet utkaster, spretter opp under repetering. Sako har fjærbelastet utdrager også. Begge vil være avhengig av avfetting i sterk kulde. Skal det bli bedre mener jeg en gjennomprøvd 98 Mauser er tingen. Sako har også vært popular i arktiske strøk. Ang. bjørnefamilien er det vel helst kortere pipe som skiller, smak og behag, jeg liker ikke korte piper i mag. kal. f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...