Jump to content

Jakt fabrikkammunisjon .223 helmantel????


simond86

Recommended Posts

Hei

 

Har søkt og lest endel på forumet for å prøve å finne ferdigrulla FMJ kuler i .223 til småviltjakt.

Jakter primært orrfugl og en og annen rype hvis sjansen skulle by seg.

Mange som har diskutert dette lader jo selv, hvilket jeg ikke gjør.....enda...

Så er det noen som vet om FMJ kuler i lavere hastigheter på 55grains?

Har 1-12" i stigning, så ammunisjon rundt 8-900m/s i utgangshastighet må vel være det som kan funke best.

Evt. om noen vet om noen forhandlere på strekningen narvik-tromsø som selger aktuell ammo?

 

Simond86

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal gå for Norma Jaktmatch:

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Varuma ... Jaktmatch/

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=21397

 

Var der du er i dag, for et par år siden.. Bare ta steget ut i hjemmeladerens verden først som sist, så sparer du en del kroner (på sikt), og du får patroner som er skreddersydd din rifle, og følgelig bedre presisjon.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset,må nok vente litt med ladetilværelsen foreløpig da studentlivet ikke medfører den beste økonomien. De sortene jeg vet jeg kan få kjøpt er alle schou forhandler + fiocchi og partizan.

Må vel da evt se om jeg finner noen i nærheten som kan lade for meg etter å ha blåst avgårde noen fabrikkpatroner..

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kjøpe ladeurstyr først som sist, .223 i fullfart har lett for å gjøre mer skade en ønskelig selv med fmj. Jaktmatch er oppgitt til 990 ms.

 

Du er igang med ladinga for 1600 - 1700 kr (1000 for pressen med dier, vekt og alt, 6-700 for hylser, kuler hetter og krutt)

Men skal du handle ferdigrulla så er det jo XXL i tromsø. http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjo ... mj-1057501" target="_blank. Finner ikke hastigheten på denne...

Link to comment
Share on other sites

Du bør prøve et utvalg i din rifle og finne ut hva som gir best presisjon. Jeg har svært gode erfaringer med Remington UMC 55gns FMJ i min rifle (Steyr Tactical Scout). I samme rifle er Norma Jaktmatch og Federal American Eagle de eneste som ikke har gitt tilfredsstillende presisjon, jeg har ingen ide om hvorfor - de er anerkjent gode patroner begge to.

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke fått all verdens presisjon med Norma sin jaktmatch i min Howa 1500 223... Men så sammenligner jeg vel kanskje da opp mot det jeg lader selv :lol:

 

I tillegg var det disse man fikk hettepunkteringer på. Ligger en egen tråd om dette.

 

Men de er kjent for å gjøre minimalt med skade på villtet, så fremt man treffer "rett". Treffer man "galt" vil man rasere det meste med 223..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...