Jump to content

Versapod pinne til T3 Tactical?


KydeX

Recommended Posts

Ta mål av pinnen og få deg dreid en likens med et stykke bakenfor med større diameter som du freser flatt oppå og monterer i reimfestet. Easy peasy :)

 

Jeg har dreiemaskin og fres på jobb, det letter det hele en del men det koster ikke mange kronene å få et verksted til å gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

jeg gjorde noe lignende på min hs-percision stokk til en custom remingtn 25-06.

 

Jeg borret inn og beddet fast pinnen fra versapod. Kuttet den noe på lengden, kuttet mange striper/hakk i den slik at beddemassen satte seg godt fast, og trødde den inn ;)

 

Jeg fikk for lite klaring mellom løp og pinne, det visste jeg- Løsningen her var å ta av endel gods i toppen på versapoden, er jo masser av stål der. så toppen på min versapod er flat om du skjønner, og passer perfekt under løpet med ca 3mm klaring all the way...

 

Har ikke bilde her nå, ellers skulle du fått sett.

 

PS: jeg skråskjærte stokken i front før borring, syns det ble bra, men øyet som ser..

 

EDIT: fant jo ett bilde av børsa fra en tråd her inne.. Du ser det godt her..

 

normal_rifle-4.jpg

 

IMG_4616.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt en slik fra Vertebrae, så får vi se hvordan det går. I verste fall så får jeg et ekstra luftehull til løpet :)

 

Hvordan tar jeg av stokken forresten, er det bare å løsne skruene i underbeslaget og dele den? Må jeg bruke noe loctite når det skal monteres sammen igjen?

Link to comment
Share on other sites

Da gikk jeg til det modige skritt å prøve dette, selv om det så litt trangt ut med plassen. Dessverre var det ikke veldig vellykket. Jeg startet med å demontere stokken, som var veldig enkelt. Deretter borret jeg opp hullet. Jeg startet med liten borr og utvidet i flere steg. Dessverre har jeg minst en tommel for mye, så hullet ble ikke helt beint, og jeg måtte da utvide det bittelitt for å få pinnen til å bli bein.

 

Tanken min var videre å feste den ved å sette på en låsemutter på innsiden av stokken. Dette er det imidlertid ikke plass til fordi pinnen kommer så lavt ned mot bunnen av stokken.

 

Er det noen som har gode forslag til hvordan jeg kan løse dette? Dersom det i det hele tatt er mulig da. Er det f.eks. mulig å lime den fast/fylle på med noe form for masse eller et eller annet? Det må jo også være en smule solid..

 

Hvis ikke så blir det vel å montere standard adapter igjen, og ha et ekstra luftehull framme i stokken...

 

8194242730_94ea2480fd_k.jpg

 

8193153919_d1e48ea7af_k.jpg

 

8194243864_ebedb44b94_k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette kan fikses ved å fylle rundt med beddemasse eller Epoxy, ta det helt med ro :)

 

Jeg satte fast mitt adapter klin likt ditt i en grs longrange-stokk som har ferdigboret hull for pinne. Det er vel og merke et sylindrisk hull uten ledig rom rundt som det er i stokken din, men prinsippet blir det samme. Jeg renset pinnen og hullet med aceton først for avfetting, og blandet sammen 2-komponent stål-epoxy fra biltema, smurte på pinnen og stappa den inn i hullet.. (Om det er lov å si). Den sitter "som støpt" :)

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skal hogge ved med børsa di, så vil jeg tro det skal holde i massevis, ja. Bare klin på mengder :D Epoxy'en blir helt hard....

 

Legg på så mye du får plass til og litt til, (en slags "vegg" bakover kan være lurt ja), også filer du av overflødig om du ikke får plass til løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det der går bare bra..

 

Jeg ville rufset opp plastikken med en kniv el lignende slik at epoxyen får skikkelig feste. Om det ser stygt ut som F gjør ingenting, da epoxyen jo dekker over hakkene du lager innvendig i stokken. Ville også renset plast og versapod adapter med aceton/lynol el lignende, slik at epoxy feser seg best mulig.

 

Tut å kjør!

Link to comment
Share on other sites

Da var prosjektet i gang igjen.

 

Etter en liten tur på Biltema var disse i hus:

 

8201128636_7a96bdc47f_c.jpg

 

Så ble det litt sliping av hull med ny fake Dremel til 149 kr, samt litt skraping med kvass gjenstand.

 

8201129464_c5308ce983_c.jpg

 

Deretter ble det sjekk av posisjon og montering av "forskaling". Den var forøvrig i papp og hadde vel neppe blitt godkjent av en forskalingssnekker.

 

8201130424_072c422d0c_c.jpg

 

Så ble det støping. Det var forøvrig et herk å jobbe med. Den stivna inn i hampen raskt, så jeg måtte gjøre det i to omganger.

 

8201131052_b08b88cef6_c.jpg

 

Så, etter litt bearbeiding av støp med en liten kniv, og sammenmontering av rifle ble det endelige resultatet slik:

 

8201132348_6d1c5c6b78_c.jpg

 

Det ble ikke helt så beint som jeg hadde lyst til, det skyldes nok sannsynligvis at pinnen seg litt ned under herdingen. Eventuelt mitt skjeve øyemål. Så er jeg spent på om dette kommer til å holde da. Hvis ikke så går det muligens an å reparere det igjen. Time will show. Litt skeptisk må jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...