Jump to content

spørsmål om Skadefelling gaupe


cmathan

Recommended Posts

God kveld! :winke1:

Fikk igår lov hos fylkesmann om å felle gaupe pga store tap av sau. (1 dyr på 14 dager) :D

Det går nå rykter om att dette ikke går som lisensjakt ettersom det er skadefelling. Har registrert meg som lisensjeger uansett, for å være på den sikre siden. Noen som vet dette????? :?:

noen som vet om jeg må bruke rifle som jeg har skutt opp med, eller om jeg kan låne en rifle som er bedre egnet?

Ettersom det ikke er lisensjakt, men skadefelling så fikk det meg til å tenke på att det kansje ikke settes krav om å skyte opp?

Håper på gode svar! :)

 

C. Andersen

Link to comment
Share on other sites

Vel, etter hva jeg kan se fra tidligere gitte fellingstillatelser. (Altså brevet fra saksbehandleren hos fylkesmannen, som du burde fått i hende, eller?)

 

I disse brevene står det spesifisert at det skal oppnevnes en fellingsleder for fellingslaget og dets medlemmer, og denne fellingslederen står ansvarlig for å se til at lagets medlemmer er registrert i jegerregisteret og har avlagt storviltprøven.

 

Eksempel på fellingstillatelse: http://ekstranettpub.dirnat.no/sites/ro ... altdal.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Det vil da si at du må ha betalt jegeravgiften for året og kun bruke våpenet du har avlagt storviltprøven med, samt ammunisjonen du brukte på prøva.

 

Regner med at det er fritt frem for å bruke hagle, og da er det jo selvsagt ikke noe krav til avlagt storviltprøve, men det er det altså om du planlegger å bruke rifle for å felle gaupa.

 

EDIT: Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hva er det engelskmennene sier, "I stand corrected!"? ;)

 

Det ser ikke ut til at jeg klarer å finne det igjen i lovverket noen plass, og derfor vil jeg tro at det ikke er noe krav. Men når det er sagt så kan det være en fordel å bruke samme ammunisjon som du skøyt opp med siden du vet hvordan den går i børsa, hvert fall om du ikke har mulighet til å testskyte annen ammunisjon før eller etter prøva er avlagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...