Jump to content

Problemer med nytt kikkertsikte


coneken

Recommended Posts

Har en Howa 1500 30/06 med Leopold standard monsasjer medium ringer 30mm. På denne hadde jeg tidligere en Fontain 1,5-6 x 46. Kjøpte en Zeiss Classic Diavari 3-12 x 56 med lys og kulekompensator som jeg skulle bruke på denne. Kikkerten passet rett i montasjene med 2-3 mm avstand mellom kikkert og løp. Da jeg prøvde å skyte inn kikkerten fikk jeg kun skrudd denne til max 10 cm under blink på 100 meter. Da var kulekompensatoren skrudd på topp og justerte jeg den ned havnet jeg langt under blinken ( stor blink ).Kan det være feil ved siktet eller ligger feilen mest sansynlig i våpen, monasjer?

 

Montere tilbake Fonteinen og den kan juseres både opp og ned.

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tipper Zeiss'en har mindre justering i høyden en Fontain siktet. Et veldig vanlig problem på en del billige børser dette - fremre låskassebro er for høy. En må sjimse opp bak eller ta av basen fremme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat 20 moa skinne og Low ringer, 30mm. Regner med at jeg får kikkerten min i kveld, så da kan jeg gi beskjed hvor mye klaring det blir. Min kikkert er 50 mm og skulle passe ifølge Farrel. Standard ringer passer ganske sikkert. Farrel sine baser er høyere enn mye annet, derfor kan ringene være lavere.

Link to comment
Share on other sites

8161948049_9c645e58f2_k.jpg

 

Da har jeg fått kikkerten på plass. Det er fremdeles 4-5 mm klaring til løpet, slik at det nok hadde gått med 56mm kikkert også.

 

Imidlertid så har okularet og objektivet ca. 1mm klaring til basen på hver side. Det er med andre ord ikke mulig å flytte kikkerten frem og tilbake i det hele tatt. I mitt tilfelle passer øyeavstanden perfekt, men det var kanskje flaks? Muligens man også kan justere det med kolbelengden?

 

I liggende stilling så passer alt perfekt, i stående blir kikkerten så lav at kolben må litt høyt i skuldra. Det er imidlertid ikke så mye at det gjør noe særlig.

 

En ting er ihvertfall sikkert, kjøper du Farrel base så kan du ihvertfall ha standard ringer uten problemer. Sannsynligvis Low også om du ønsker. Basen min er 20 moa så den tilter mot løpet. I tillegg har jeg tykt løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...