Jump to content

Begynne med fellefangst - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Har "eget" jaktterreng til rådighet. Det er ikke så stort, ca 5 000 mål, men jeg kan gjøre stort sett det jeg vil der da jeg er den "eneste med jaktrett" som grunneier sa. Jakter bare fugl der, men det er ikke så mye av det nå.

 

Lurer derfor på om jeg skal prøve å sette ut noen feller her og der for å fjerne noen småpredatorer og se om det kan hjelpe til neste høst.

 

Hva slags dyr bør jeg satse på å ta? Mink tror jeg ikke det er så mye av, men vil anta det er både mår og røyskatt der (rent skogsterreng med furu og gran og en god del myr). Men, mår holder vel mest til i trærne. Er det noe poeng å sette ut det, når skogsfuglen fortrinnsvis holder seg mest på bakken? Er disse to så "fæle" mot skogsfugl?

 

Eller bør jeg rett og slett satse på revejakt? Grevling kanskje? Ravn? Hva med ekorn? De er noen eggrøvere har jeg hørt rykter om.

 

Hvor mange feller bør jeg egentlig sette ut? Kommer ikke til å fomle rundt i hele området, men heller konsentrere meg om ca halvparten av det. Eller blir det for smått? Skogsfuglen er jo relativt stedbundne, men lell.

 

Hva slags feller bør jeg sette ut? Ser det er ulike varianter til ulike priser. Ser noen koster hundrevis av kroner, mens andre ikke runder hundrelappen en gang. Fem, seks feller må da funke bedre enn èn!?

 

Hva brukes av åte?

 

Eller kanskje best av alt; Hva slags litteratur er å anbefale!? For jeg regner med jeg kan finne svar på det meste da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det i all hovedsak er for å få opp bestanden av skogsfugl vil hvertfall jeg anbefale deg å fokusere mest på rev og mår. Måren tar vel sjelden voksen fugl? men tar kyllinger og egg. Ellers så er det nok reven som er værstingen. Når det gjelder kråkefugl, så tar ikke de så mye egg som man kanskje skulle tro i skogsterreng, da disse i hovedsak bruker synet til å finne mat. Og i skogen vil synet være mindre effektivt enn det er i høyereliggende oversiktlige områder. Det trengs en betydelig innsats hvis du ønsker å se noen effekt året etter, det er også mange andre faktorer som påvirker skogsfuglbestanden som det er vanskelig å gjøre noe med (klima, mattilgang, predasjon fra hønsehauk, kongeørn osv.). Det er uansett viktig at du holder på jevnt over flere år for å få noen effekt av predatorbekjempelsen. Som nevnt tidligere er det mye glede i din egen fangstrute. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Dei står allereie ein del om fangst etter desse artene her inne, men du spør om mykje ulikt her gamle kolega !

Sporsnøen er i grunn din beste læremester, han seier deg kor rovviltet rører seg og kor mykje slikt vilt det befinner seg i terrenget. Nokre turar ut etter snøfall vil gje deg dei bevisa du treng for å satse på "rett" rovvilt !

Når det gjeld feller, så følgjer eg regelen om å ikkje ha ute fleire feller enn eg rekkjer å halde orden på... Ingen vits med 50 fellar viss det berre er 5 som fangar. Prøv deg heller fram gjennom sesongen, og sett ut feller der måren/røyskatten hoppar. Det finst ikkje nokon fasit på kva for ei felle som er best, her er det kva brukaren likar og følar seg mest fortruleg med som avgjer. Sjå på nokre ulike variantar, vêr litt kritisk og spør viss du lurar på noko.

Ekorn er det ikkje jakt på lengre, men reven har blomstra fram i mange område. Grevlingen går i hi, såg han må takast i anna enn ein felle om vinteren, i alle fall viss snø og kulde herskar i områda dine.

Når det gjeld åter, så er det ein eigen tråd om slikt i dette underforumet, eigenleg står det veldig mykje godt skrevet der. Litteratur er å finne både på biblioteket og nett, men Kammeret husar òg mykje godt stoff ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er hovedmålet å få mer småvilt bør du først og fremst fokusere på reven, dernest på mår. Bygg deg et jakttårn ved ei myr e.l. og legg ut åte for reven. I tillegg kan du sette ut noen mårfeller på strategiske punkt i terrenget, ser du spor er selvsagt det et bra tegn. På bare 5000 mål holder det med 2-3 feller hvis disse er riktig plassert. Er du usikker kan du lage flere kasser som du legger ut litt mårsnacks i. Så flytter du selve fellene rundt til de kassene som ser ut til å ha mest besøk.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her.

 

Det er jo spennende med "eget" terreng da, der man kanskje kan følge utviklingen og høste litt ut i fra de resultatene som oppnås..

 

Av felletyper ville jeg nok gått for CB120/160.. bygge kasser som kan spres rundt i terrenget og stå der.. Det er plasskrevende å bære ut kasser til fellene... Syning er ikke så godt egnet hvis man skal gå et stykke..

Det finnes i mine øyne ingen "nybegynner feller" heller da det tar 20 min å gjøre seg kjent med hvordan de virker..

 

Personlig ville jeg nok også kombinert med røyskattfangst... Rev også om mulig. men de er jo litt mer (tids)krevende om man skal jakte på de..

 

 

 

Lykke til!

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...