Jump to content

berger


mike

Recommended Posts

Hai. skal lade 30 grain berger til 223 rem.Lurer litt på krutt type og lade vekt da det står veldig lite om denna kula,jeg har n120,n130 og n140.

Den kal brukest til revejakt.

Det hadde vøre fint om noen kunne hjelpe meg med dei opplysningane.

Link to comment
Share on other sites

Ladet noen slike til en kamerat, men brukte N-110. Brukte da 20 grs og satte lengden til 57 mm. Det skulle gi en hastighet på 1180 m/s. Tror kanskje den gikk en god del fortere da jeg har hørt Quickload kan være ganske snill på hastighet. En kompis ladet nemlig svakere og fikk høyere hastighet i kronograf. Han trodde kanskje de jeg ladet fort kunne runde 1200 m/s.

 

Tror dette kan være i høyeste laget. Han som brukte disse patronene fikk noen merkelige treff på et par rever. Inngangshull på fem cm i diameter og løpende rev. En teori er at kula traff ei snøfille og begynte å ekspandere før treff. Har hørt om kuler som kan ekspandere pga fart, og jeg er tilbøyelig til å tro det når det gjelder denne myke hulspisskula. Kan jo klemme den flat med tenna (har prøvd...).

 

Har lekt litt med Quickload her og har sett litt på data med de ulike kruttypene du har:

 

COL 57 MM - løpslengde 61 cm

 

N-120: 25 grs (100,2 %) - hastighet 1205 m/s

N-130: 25,6 grs (100,3 %) - hastighet 1130 m/s

N-140: 26 grs (99,1 %) - hastighet 1004 m/s

 

De to siste gir ikke veldig høyt trykk i hylsa. Du sprenger ikke noe her, men hylsene kan kanskje sote? N-120 er kanskje den jeg ville satset på selv, selv om ladningen gir i overkant høy hastighet, synes jeg. Personlig synes jeg N-110 er fint krutt til denne lille betan av ei kule.

 

Bruk dataene på eget ansvar! Du kan gjerne begynne litt under om du er i tvil. Begynn feks på 22 grs i N-120. Da er du ca midt mellom trykket som 100%'ene i de andre. Hastigheten går ned til 1079 m/s.

 

Ta hastigheten med et lite kruttmål salt. Mer riktig blir det nok med kronograf. Ellers synker hastigheten ca 50 m/s med ti cm kortere løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...