Jump to content

Nettingburfelle til fangst av rev


oddvar

Recommended Posts

Hei alle fangstfolk,

 

Jeg har lagt til en av de mange nettbutikkene som selger feller som "venn" på facebook. I dag fikk jeg opp melding om en annonse der de har fått inn et nytt bur for fangst av rev, nå med inngang i begge ender. Men dette er et nettingbur! Synes dere det er ok å reklamere for et produkt som er ulovlig til det bruket den reklameres for?

 

Jeg kommenterte det, i litt krasse ordelag. Det ble selvfølgelig slettet. Nå har jeg moderert meg litt og prøvd på nytt, med link til lovteksten. Men det blir sikkert fjernet igjen ganske kjapt.

 

Dette irriterer meg ganske kraftig. Jeg er kanskje litt flisespikkete av meg, med byråkrat tendenser kanskje, og leser forskriftene når jeg blir usikker på noe. Slik at jeg vet hva som er lov og ikke. Men slik er det ikke alle som er! Jeg kjenner mange som kunne ha kjøpt slike feller, for så å oppdage at de ikke er lov, og jeg kjenner faktisk en som har to feller av samme type, som han ikke kan bruke fordi de ikke er lovlige. Utrolig surt for dem det gjelder.

 

Jeg vil også anta at nybegynnere er spesielt utsatt for å falle for denne type sleipe triks. Om de skulle sette slike feller ut i skogen og så bli anmeldt er de nok kurrert for alltid...

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg missforstår her men kravet til heldekkende materialer gjelder vel kun ved fangst av Gaupe og Jerv?

 

Jeg har i alle fall ikke hørt at dette har vært påbudt ved rev eller grevlingfangst.

 

Mulig at dette har blitt innført nå, jeg hadde vært takknemelig om noen la inn en link til denne nye forskriften.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Bur er tillatt til grevling, men ikke til rev. Slik har det vært en stund. Er ellers et kjent problem at ikke alle felleselgere kjenner lovverket.

Tror jeg fant butikken. Ligger en link til regelverket nå. Rimelig tåpelig å selge revebur og skryte av hvor bra det er og samtidig linke til et regelverk som sier det ikke er lov til å bruke den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finner ikke ut hvordan man kan få opp gamle forskrifter på lovdata.no, men jeg ser at den aktuelle paragrafen i forskriften ble endret i 2005, 2006 og 2012. I 2012 ble "men ikke metall" lagt til, så det betyr at forskriften må har vært der siden minimum 2006. Men ikke så viktig nøyaktig hvor lenge det har vært slik.

 

Selvfølgelig er det mulig å bygge om slike feller slik at de blir lovlige. Selger har kommentert det, og lagt ut link til forskriften, og legger vell da opp til at folk må bygge de om selv. Det er en måte å gjøre det på. Men risikoen for at noen bruker disse fellene feil er jo over middels høy.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har ei nettingfelle som jeg fangster grevling i, men det er jo ingen garanti for at det ikke går rev i den!

 

Nå har jeg faktisk ikke hatt mer enn en rev i den, og det var en ungrev som hadde forvillet seg inn for noen år siden.

 

At jeg har hatt såpass lite rev kommer vel av flere ting, blant annet at jeg lader den med epler, bananer og andre frukt og grønnsaker, og muligens at reven er veldig skeptisk til å gå inn i ett bur med en åpning.

Men grevling kommer det, hehe. Og en og annen katt.....

Link to comment
Share on other sites

Kva med denne frå same butikk, er han noko særleg betre etter gjeldande lovverk ?

 

00813_Snare_til_sm_villt_1.jpeg

 

Snare i 2mm wire. Holder dyr opp til 30kg.

 

Det kan du trygt si at det ikke er. Heller verre ettersom den ikke er tillatt til noe som helst her i landet. Og ikke står det noe om dette heller. Synes dette begynner å virke som er butikk som slett ikke bygger om under den seriøsiteten vi som fangster bør stå for.

Link to comment
Share on other sites

Eg synest det er frykteleg synd at denne "nye" nisje butikken tråkkar langt over streken. Dette låvar ikkje bra for framtida...

Sjølv er overtrampene av ein slik karakter, at eg ikkje kjem til å bestille noko som helst frå dei :-(

Til trass for rettelse/fjerning av ulovlege produkt, virke det som om kapitalismen herskar over lovverk, eller er dei kanskje fullt likesæle !?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...