Jump to content

Hjelp med identifisering av eldre våpen


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg har 4 eldre våpen liggende. Jeg ønsker hjelp til å identifisere de og eventuell verdi.

 

Jeg klarer ikke se noe navn på Riflene, men jeg antar at det er Krag-Jørgensen og en Mauser.

 

 

Våpen 1:

L. C Smith side by side hagle. Nr FWS 14866. Det står field grade på løpet

 

Våpen 2:

Trolig Krag-Jørgensen rifle. Nr 11934. Antar at året er 1908 som også er stampet inn.

 

Våpen 3:

Trolig Krag-Jørgensen rifle. Nr 1186. Antar at også året 1920 som er stampet inn.

 

Våpen 4:

Mauser. Datert til 1940. Mod .98. Nr 7529. Dette er trolig en tysk rifle fra andre verdenskrig som senere er brukt av den norske hær.

 

Jeg har bilder av disse, men sliter litt med å poste dem her.

Link to comment
Share on other sites

Våpen 2:

Trolig Krag-Jørgensen rifle. Nr 11934. Antar at året er 1908 som også er stampet inn.

 

Våpen 3:

Trolig Krag-Jørgensen rifle. Nr 1186. Antar at også året 1920 som er stampet inn.

Har kikka litt i boka.

#3 bør vere Krag-J M1912 Privat. #2 er litt meir kinkig sia 11934 passar ikkje heilt med 1908. Så bilde bør du absolutt legge ut! :-) Men det er truleg M1904 Ingkarabin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hagler fra L.C. Smith er veldig ettertraktet i USA. Her har man egne klubber som både jakter og skyter leirduer med L.C. Smith hagler. Jeg har en selv som bestfaren mon tok med seg hjem fra USA på -30 tallet. Den har sidelåser med enkel gravyre og flammeherdet finish på sidelåsene. Den er også er merket med Fieldgrade. Mener å huske at de ligger på rundt 1000 usd og oppover på samlerforum i USA, alt etter stand og modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...