Jump to content

Ruger M77 MKII .308 Win


Subrinka

Recommended Posts

Hei der!

Jeg har nettopp kjøpt min første grovkaliber-børse og valget falt på en Ruger M77 MKII med synt-stokk og rustfritt løp. Børsa er fra 94-95 men har stått bortpakket i ti år (den er kun gått 2-300 skudd). Jeg er en novise og trenger råd fra noen erfarne våpeneier; Ruger har noen spesielle monteringsfester for kikkert på løpet -trenger jeg Rugers egne ringer for montering av kikkert? Jeg har ennå ikke bestemt meg for kikkert, men skjønner jo at diameteren på ringene må samsvare med størrelsen på kikkerten. Jeg vil mest sannsynlig velge en Nikon (Monarch) eller en Leupold til knappe 2000.- fra USA (ebay). Har noen noen synspunkter på disse kikkertene? Kolben på mitt våpen er "innhul" med logo stanset inn -dere vet sikkert hva jeg mener -noen som vet hva denne modellen heter? Den har skur i sirkel på løpsenden -noe jeg ikke har sett på de andre riflene fra Ruger. Kolben har falmet litt. Har noen tips til rengjøring av kolben, slik at den blir sort og litt blankere igjen? Det virker ikke som plastikk...mer som en slags hard gummi. Jeg har først kjøpt våpenet i dag og får det ikke hjem før våpenkortet er kommet meg i hende om en uke eller to, så derfor blir min beskrivelse litt vag. Jeg vil også anskaffe meg lyddemper til Ruger´n og har forsøkt å lese meg litt opp om de forskjellige demperne både her på kammeret og på nettet generelt. Jeg heller mot Sonic 45 eller Maxim A-tec. Hva tror dere om det...? Dette er sikkert enkle spørsmål for mange, men en plass må jo også jeg begynne ;-)

All annen relevant informasjon som noen måtte ønske å dele med meg vil jeg selvsagt også sette stor pris på.

Våpenet skal jeg bruke til seljakt og rev -håper og tror jeg har funnet riktig børse for meg :-)

 

Mvh

Subrinka

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg begynne med å gratulere med et skikkelig arbeidsjern :D

Jeg hadde en av samme sorten i .30-06 i 14 år før behovet for systemrifle gjorde at den ble byttet ut med en Blaser.

Riflen er en M77 Mk-II All-Weather av første generasjon. Typebetegnelsen er enten KM77RPMKII (uten åpne sikter) eller KM77RSPMKII (med åpne sikter). Teknisk sett er der ingen forskjell på de forskjellige årgangene, men de nyere har Hogue Overmold stokk og etter hvert en annen overflate, samt forbedret avtrekk. Det siste ordner du lett ved å sette inn et Timney. Stokken, populært kalt padleåren, er en smakssak om du vil gjøre noe med eller ikke.Jeg trivdes godt med min.

Materialet stokken er laget av heter DuPont Zytel, det er samme materialet som brukes i skjeftene på militært leverte M16 rifler, det er olje- og kjemikaliebestandig og tåler temperaturer under -40 uten å bli sprøtt.

Kikkertmontasjene er Ruger sin egen patent. De finnes fra flere leverandører, men originalene er både billigst og best. Ruger sine ringer er 100% i stål, og de er noe av det mest solide og repetisjonsstabile som er å få.

Baksiktet du beskriver høres ut som det er ettermontert. Originalt hadde de et standard nedfellbart Lyman-baksikte med åpent skur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, da har du rifle som står for en støyt.

Har samme modell i 35 Whelen, og stokken fungerer utmerket selv om den nok aldri vil få noen skjønnehetspremie.

Jeg ville ikke brydd meg om at fargen på stokken er litt falmet.

Ender du opp med sikte med 1" mellomrør, har jeg pent brukte ringer til salgs både blånert og rustfri i medium høyde.

Send en PM i tilfelle.

 

35WhelenM77003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilder, ja....Jeg skjønner ikke hvordan jeg får bildet inn i besvarelsen! Jeg har da funnet mange bilder jeg kunne vist frem, men når jeg forsøker å dra bildet inn i vinduet her, står det bare; /Users/martin/Desktop/100_2729.jpg....

Det kan du vel umulig lese som et bilde. Hvordan gjør man dette? Jeg kan jo klippe å lime inn url, men det virker jo veldig tungvint. Her er den:

images?q=tbn:ANd9GcSF5UKQ_B7lrp8E9Q5gU_zMe-zjHRtcqoJHry6XcI161jAzpkj45yo6t-4A

Mvh

Subrinka

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ei rifle du kan ha livet ut.

 

Har bodd noen år på Svalbard og dette er "Svalbardrifla" fremfor noen.

Om folk stoler på denne rifla som isbjørnbeskyttelse betyr det at den er bra.

 

Min rifle startet ut som din men har nå blitt montert i den nye originale Ruger plast stokken. Denne ble kjøpt fra Midway og kostet under 1000 kr.

Jeg synes personlig utseende på den nye stokken er penere enn den gamle, og så har den ikke så "skranglete" reimfester. Det er og mulig å montere to-fot direkte i reimfestet på forstokken.

 

Kikkerten, en Nikon Monarch 1,5-6x42, er montert i originalfestene. Disse er "bombesikre" og holder senter tåeleig bra ved av og påmontering. Husk at festene kommer i par og har forskjellig høyde foran og bak. De leveres og i forskjellige høyder.

 

Er forøvrig kjempefornøyd med kikkerten som virker svært solid.

 

Vær OBS dersom du skal handle kikkertsikte fra USA. Det er noen restriksjoner på dette fra amerikanske myndigheter.

 

Lykke til med ei solid rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar -til dere alle!

Stokken er spesiell, men jeg liker den og den fungerer fint for meg :-)

Jeg vurderer faktisk en Nikon Monarch eller Nikon Buckmaster og i den forbindelse lurer jeg på om ringene (originale Ruger) skal kjøpes inn i str. medium, eller..? Det kan se ut for at i alle fall noen Buckmasters har en linse på 50mm og da lurer jeg på om det blir nok plass mellom linsa og kassen/løpet? Noen som vet dette?

 

Jeg venter spent :-)

 

Mvh

Subrinka

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1" montasje medium i rustfritt liggende som kan bli din for en billig penge. Grunnen er at jeg måtte ha høy montasje når jeg byttet til Leupold vx-3 med 50 mm objektiv. Det var på fluefittehåret at det gikk med medium så hvis buckmastern er litt lengre enn Leupolden burde det gå (usikker på om Nikon har 30 mm eller 1"). Bare si fra så kan jeg sende deg montasjen og hvis den ikke passer så sender du den bare tilbake :?:

Link to comment
Share on other sites

Ringene til Ruger leveres i 1" og 30 mm, i rustfritt og blånerte utgaver.

De leveres i 3 forskjellige høyder men gir kun to mulige høyder på montasjen da du må bruke høy ring bak og medium foran eller medium bak og lav foran.

På den annen side vil man med tre ringer ha både høy og lav montasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...