Jump to content

Er det noe regler for temp og fuktighet i laderom?


Dusty

Recommended Posts

Har ordnet meg laderom i kjelleren nå. Det er en murkjeller som den ene delen er kledd inn i panel, lagt linoleum på gulvet og har vanlige takplater.

Nå om dagen, uten fyring med noen ovn i dette rommet ligger temperaturen på ca 10 grader.

Det jeg lurer på er om temperatur og fuktighet vil ha noe å si for krutt og tennhetter under riflelading? Burde jeg ha en javn minimums temperatur der eller kan jeg bare sette på en varmeovn litt før jeg skal ned å lade noen skudd?!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som mitt laderom :mrgreen: Tror ikke det har noenting å si så lenge det ikke er mugg på veggene og ekstremt høy luftfuktighet. Temperaturen er sikkert bedre enn romtemperatur når det gjelder lagring. Husk at kruttbeholderene er lufttette og kruttet er eksponert mot omgivelsen kun i ca 1 time. Men for min egen skyld ville JEG ha øket temperaturen, ihverfall når jeg er der. :D

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ingen god vane det der. Krutt bør helles tilbake i original lufttett emballasje etter endt ladning den dagen. Hvis man har krutt i kruttmålet over lengere tid, og lader flere kruttyper med lignende utseende...og glemmer hvilken type man hadde. Sier ikke mer.

 

Kruttmålet er ikke lufttett, og fuktighetsendring i kruttet kan i verste fall forekomme. Forestiller meg at lagring i målet kan fremskynde degradasjon av kruttet. Frykter at det kan påvirke brennhastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...